Full version: Semestervattnare!
Ätlig trädgård
Jag ska pà semester och har köpt semestervattnare som är slangar med en tràd i.
Jag har fràgor och funderingar kring dessa.

Ska jorden i krukan vara fuktig redan när man sticker ner tràdarna?

Funkar dessa överhuvudtaget?

Jag har nu satt i i mina chiliplantor, de var krut-torra när jag stack ner tràden och är det fortfarande efter en halv timma kanske. Och en del av den har börjat sloka.
Vad beror det pà?
Jag använde en sticka (som man stickar med) för att göra hàl i jorden och knöt sedan en knut pà tràden som skulle ner i krukan för att kunna sticka ner den med stickan. Sà att stickan hade nàgot att ta tag i när jag tryckte ner den.

Kan jag ha förstört viktiga rötter pà plantorna är det därför de slokar?

Kan knuten i änden pà tràden pàverka systemet negativt?

Snälla hjälp mig snabbt! Jag ska snart àka!

Tack sà mycket pà förhand!
Kerstin
Jag använde såna trådar för några år sedan med bra resultat. Tänk på att trådarna ska ligga i blöt ett tag för att kunna suga, innan du stoppar dem i jorden. Jag skulle ha vattnat krukorna i förväg. Det bästa är egentligen att testa någon dag innan du reser så att det varken blir för mycket eller för lite vatten, men det hinner du kanske inte.

hälsar Kerstin
ester
Ett helt annat tips, kanske inte för växter i mindre krukor. Min faster tipsade om att fylla en pet-flaska med vatten och trycka ner den med öppningen neråt i jorden. Hennes tomater, som står i spänner, klarar sig flera dagar på så sätt!
TeliaNet
jag säger bara bentonitlera, sväller 15X sin egna storkek vid blötläggning.
Ätlig trädgård
Tack för era tips!
Hur funkar det med pet-flaska egentligen? Hur ska man kunna stoppa ner den utan att allt rinner ut medans man gör det?
Vad stoppar vattnet från att åka ut med det samma?
Hur långt ner ska man stoppa den?

Ska kolla efter den där leran också, men för denna semestern får jag nog chansa på att trådarna fixar det åt mig. Jag hoppas verkligen det!

Tack än en gång!
Susanne i Linköping
CITAT (Ätlig trädgård @ 30-07-2004, 15:35)
Hur funkar det med pet-flaska egentligen? Hur ska man kunna stoppa ner den utan att allt rinner ut medans man gör det?
Du får vara snabb! laugh.gif Lite rinner ut, men det gör inget.
CITAT
Vad stoppar vattnet från att åka ut med det samma?
För att vattnet ska kunna rinna ut måste luft kunna komma in, och så länge jorden närmast flasköppningen är blöt kan ingen luft komma in den vägen. När jorden börjar torka kan luft sippra in, lite vatten rinner ut och blöter jorden igen osv.
CITAT
Hur långt ner ska man stoppa den?
Inte särskilt långt skulle jag tro, bara så att vattnet inte rinner ut direkt.

När det gäller de där trådarna, ställ inte vattenbehållaren så att vattenytan står högre än överkanten på krukfaten, i så fall är det risk för översvämning!
netaave
Jag använder också petflaskor när jag åker bort, funkar bara bra.

Vad gäller bevattningstrådarna så tänk på att det kärl som du har vatten i måste stå högre än krukan.
Susanne i Linköping
Det verkar som om det finns helt olika erfarenheter när det gäller bevattningstrådarna. Min svärmor fick ut massor av vatten på parkettgolvet (rann genom krukjorden) när hon ställde vattenbehållaren högre än krukorna, medan netaave är av en helt annan åsikt.

Tydligen läge för att prova ut placeringen i god tid innan man åker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon