Så är det ofta, och det bästa man kan göra är att aldrig kolla EFTER att man köpt något.

Och tänk så här: De bästa plantskolorna, de med det bästa sortimentet, har också de största kostnaderna, eftersom de odlar, förökar och förädlar själva. Men utan dem skulle det inte finnas de där plantorna till halva priset på Gardencentret. Så varför skulle man inte stöda se seriösa plantskolorna, genom att betala några tior extra? (Likaväl som jag och många andra varje år betalare en summa till Föreningen Botaniskas Vänner, för att hjälpa till att upprätthålla en av de bästa botaniska trädgårdarna i Sverige - ja faktiskt, i världen).
Sen är det en annan sak att jag ofta kollar på det billiga Gardencentret INNAN jag går till den dyra plantskolan, eller skickar in en postorderbeställning till Cedergrens eller Flora Linnea. Hittar jag någon av plantorna jag vill ha köper jag den där och stryker den från beställningslistan. Det brukar ändå bli ganska mycket kvar på listan.
Men har man köpt så har man. Så gläds åt din pion, den är förmodligen av bättre kvalitet än vad du skulle fått på ett ställe som bara importerar sitt sortiment från Holland eller var det nu kan vara.
Vet man precis vad man vill ha, kan man ofta göra fynd. Om man bara impulsköper något för att det är billigt, blir man ofta besviken.