Full version: Impulsköp - igen
Maria i Helsingborg
Visst är den vacker och nog är jag GLAD wub.gif men man blir lite butter att se att pionen man köpt på Flora Linnea idag finns för halva priset man betalat på nätet/Hortogreen.

Viveka
Så är det ofta, och det bästa man kan göra är att aldrig kolla EFTER att man köpt något. smile.gif

Och tänk så här: De bästa plantskolorna, de med det bästa sortimentet, har också de största kostnaderna, eftersom de odlar, förökar och förädlar själva. Men utan dem skulle det inte finnas de där plantorna till halva priset på Gardencentret. Så varför skulle man inte stöda se seriösa plantskolorna, genom att betala några tior extra? (Likaväl som jag och många andra varje år betalare en summa till Föreningen Botaniskas Vänner, för att hjälpa till att upprätthålla en av de bästa botaniska trädgårdarna i Sverige - ja faktiskt, i världen).

Sen är det en annan sak att jag ofta kollar på det billiga Gardencentret INNAN jag går till den dyra plantskolan, eller skickar in en postorderbeställning till Cedergrens eller Flora Linnea. Hittar jag någon av plantorna jag vill ha köper jag den där och stryker den från beställningslistan. Det brukar ändå bli ganska mycket kvar på listan.

Men har man köpt så har man. Så gläds åt din pion, den är förmodligen av bättre kvalitet än vad du skulle fått på ett ställe som bara importerar sitt sortiment från Holland eller var det nu kan vara.

Vet man precis vad man vill ha, kan man ofta göra fynd. Om man bara impulsköper något för att det är billigt, blir man ofta besviken.
Maria i Helsingborg
Nu känns det plötsligt mycket bättre! Tack, Viveka tongue.gif

(Luktpionen heter förresten "Sorbet" och nog ser den smaskig ut)
magiana
Vilken läcker pion! Får den där "jag-vill-också-ha" känslan.
Ewa L
Blev så glad åt ditt inlägg Viveka!! wub.gif

Själv köper jag väldigt sällan något på Plantagen eller Blomsterlandet etc. Vill så gärna att de "riktiga" handelsträdgårdarna skall finnas kvar och då får jag — och förhoppningsvis fler — betala priset för det. Deras kunnande, service osv. Köpte ex.vis en Alpakleja häromveckan för 70 kronor. Extremt dyr, det höll han med om, men den hade behövt så många omskolningar och var nu ett praktexemplar.
Hade kanske kunnat hitta en billigare, men sämre, planta.
Viveka
Haha, när jag verkligen vill ha nånting finns det inga gränser. Jag betalar vad det kostar, och sen får jag dra in på nånting annat senare, för EGENTLIGEN har jag ju inte råd.

Häromdagen hittade jag en liten Cyprepedium reginae på Botans plantförsäljning vid entrén (där man ofta kan göra fynd av ovanliga växter, om än inte direkt billiga).

Den här lilla orkidén kostade 300 :-. Min svägerska som var med trodde inte jag var riktigt klok. Och det var jag förstås inte heller.

Men jag kände mig i alla fall lite bättre, när jag kollade i Zetas katalog, och den kostade 890 :- där.

Jo, jag vet, man SKA inte jämföra priser efteråt. Men det gör man förstås ändå. Och ibland har man tur, ibland inte.

I slutändan är det ändå bara en sak som gäller; om man är nöjd med växten man köpt.

Om två år har du glömt vad du gav för din pion, och jag har glömt vad jag gav för min Cyprepedium. Men växterna kommer fortfarande att finnas kvar för oss att glädjas åt.

Om nu inte rådjuren käkat upp dem förstås. Hmmm... undrar om rådjur gillar Cyprepedium? Det blir en dyr middag i så fall...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon