Full version: Potatisblast
Sonja.B
Efter allt regn och värmen kommer så vissnar blasten, påverkar det potatisen? sad.gif
Vi har haft landet i träda en säsong, men fyllt på med både kompost och kogödsel.
/Sonja

http://www.odla.nu/album/data/sonja46/tb_1...1833_p14819.jpg
Åsa, mälardalen zon 2
Kan tyvärr inte se någon bild via länk och ditt album är inte länkat till din profil (uppdatera profilinformationen) så det finns ingen kameraikon att klicka på.

Den bilden jag får upp när jag testar bildadressen är frimärksstor så jag kan tyvärr inte se bladen.

Men jag misstänker potatisbladmögel.

Ser bladen ut som på bilden ska blasten genast tas bort och slängas (ej i komposten).

Potatisbladmögel är mycket smittsamt och kan även gå på tomat. Brunröta på knölarna orsakas ofta av potatisbladmögel. Se till så du får upp alla knölarna på hösten så inget ligger kvar + byt plats på potatisodlingen nästa år (växtföljd är viktigt när man odlar potatis).
Sonja.B
Hej Åsa
Tack för ditt svar , ska fixa så bilden syns.
Precis som på din bild så ser vår blast ut, så det blir att ta bort den då. Växer potatisen vidare fast blasten är borta?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej potatisen slutar växa när blasten tas bort, skalet blir dock tjockare ifall man låter potatisen ligga kvar ett tag till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon