Full version: Vinbärskbuske
Nina S
Våran vinbärsbuske är ganska stor, och träig.... sad.gif
Jag skulle vilja klippa ner den så att den skjuter nya fina skott till nästa år., kan man det eller är det så att dom "bara" lever en viss tid?

Hur långt ner kan man klippa den och när skall man göra det i sådana fall?

Nina
Fenja
För att det inte ska påverka bärsättningen beskär man på vårvintern. På gamla yviga buskar kan man gallra bort så mycket som 2/3 av gamla grenar. Ta bort svaga, nedåthängande och utåtriktade grenar i första hand. Sedan tar man bort gamla grenar så att busken blir luftig men behåller en balanserad form. Grenarna kapas med sekatör eller busksax nere vid basen.
Mvh
Fenja
mona_g
Jag ställde mig samma fråga förra året gällande både röda och svarta vinbär. Hade en väldigt vildvuxen trädgård. Efter att ha varit inne här på forumet och även läst flertalet trädgårdsböcker så beskär man röda vinbär lite försiktigt med tanke på att det är fjolårsskotten som ger bär året där på (om jag förstått det hela rätt). Man kan beskära buskarna nu på hösten när man skördat bären, så hinner de "hämta" sig lite. Jag gjorde i vilket fall på det sättet förra året och jag har haft väldigt mycket röda vinbär i år. Jag var lite mer försiktig med dessa buskar än med de svarta vinbären, men "ansade" alltså till vinbärsbuskarna direkt efter skörd på hösten.

Lycka till
Mona
Cilla
Att busken förvedar sig (blir träig) är inget tecken på att den inte mår bra och kan ge massor av bär, men att den inte skjuter årsskott alls (antingen som ljusbruna skott vid basen eller som sidogrenar på äldre ved) är tecken på att föryngring behövs.

Röda och vita vinbär börjar bära frukt på 3-5 år gamla grenar. Svarta vinbär på grenar som är 2-3 år gamla.

Vill man stimulera föryngring och skottillväxt är det bäst att beskära på vårvintern. Vill man ha bär kontinuerligt tar man de allra äldsta, kanske bara en gren på de röda och vita, medan man kan gå lite snabbare fram med de svarta.

Vinbärsbuskar kan bli ganska gamla, men de behöver bli befriade från gräsmatta intill rötterna och att på våren få ett lager kogödsel nedmyllat i jorden om man vill ha mycket bär länge.

Ett vanligt missförstånd är att unga skott ska klippas ned. De ser ut som ett slags vattenskott - ljusa och lite glesa. Men dessa står just för föryngringen i busken, och får bär så småningom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon