mumsmums22
Har köpt en skogstomt där vi byggt en liten stuga. Nu väntar projektet med att försöka få till en liten bit gräsmatta.

Underlaget är typiskt tallskogsunderlag (tallarna är nu fällda) med ris (blåbär, lingon), några grästuvor och ett gäng
vattenskott från björk, asp etc.
Tomten är i trakten av Motala, zon 2 gissar jag.

Mitt idé efter ha skummat igenom massvis med forumsdisskussioner är att lägga ut en massa tidningspapper, lägga
ut en presenning och sedan
vänta ut vegetationen under hela vintern tills våren kommer.

Då lägger jag ut anläggningsjord och planterar gräs enligt alla skolböckers regler
(eller åtminstone dom regler jag anser vara nödvändiga).

MEN, jag har ingen som helst aning om detta är ett bra sätt. Ni som har lite mer erfarenhet, hjälp!!!
Förslag, synpunkter, åtgärder, kritik.....nå't!!!

I övrigt, ha en underbar sommar!!! biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Marktäckning över vintern har inte så stor effekt på ogräs och liknande det mesta vilar ju då, ska man kväva vegetation måste täckningen ligga på 1-2 odlingssäsonger. Det är meningen att växterna ska börja växa under täckningen och när bladen inte får något solljus så dör hela plantan ut.
Gossen Ruda
Du behöver inte göra så mycket. Bärris försvinner snabbt i en gräsmatta. Det räcker med att jämna till, ta bort stubbar och ev köra över med en jordfräs. Mer jord är inte behövligt men skadar inte. Beror lite på hur jorden är beskaffad. Gödsla ordentligt, organisk eller oorganisk gödsel kvittar, och sen så gräset. Klipp ofta, gödlsa när gräset tappar kraft och du har en fin gräsmatta.
mumsmums22
Aha, tack Åsa och Gossen.

En fråga till Gossens svar, hur mkt behöver jag jordfräsa?
Jag har inte tillgång till någon men jag antar att det går att hyra.
Alternativt så tar jag spade, en hacka, en yxa och ett jäkla tålamod...

...eller? blink.gif
Hannele
Jag har aldrig gjort annat än klippt det gräs som kommer på vår naturtomt.
Värt att testa det, innan stort anläggningsarbete.
Vackert med ormbunke och annat vid stenarna och berget.
(Hundkäx, tistel och maskros har vi grävt upp för hand.)

Skogstomt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon