pepparmynta
29-07-2004, 18:21
Har ju hört att i andra delar av världen tycker folk att vi är korkade som slänger rödbetsbladen när vi skördat våra kära betor.
Nu har jag äntligen provat att äta dem!
Häll lite olja, den man själv gillar, i en stekpanna som står på medelvärme.
Lägg i en hackad lök, gul, silver eller schalott.
I med lite salt & svartpeppar
När löken börjar bli klar tillsätts strimlade rödbetsblad.
Låt det fräsa någon minut till bladen blir lite mjuka.
Gott!:P
Äts till?
Stekt / grillat kött, eller vad man själv tycker.
Jag har för mig att man kan använda dem som spenat också.
Mvh
Fenja
netaave
01-08-2004, 23:45
Jag har mina rödbetor bredvid mangolden och stod just idag och funderade över hur lika rödbetsblast och den rödstjälkade mangolden är.
Jag har otroligt stor fin och fräsch blast på rödbetorna, men det är inte lika mycket växtkraft under jorden, tyvärr. Man får väl ge sig till tåls.
Jag använder rödbetsblasten precis som spenat eller mangold. Jag tycker nästan att den är godare än mangold. I grytor, pajer, soppor eller förvälls och in i frysen. Förra året upptäckte jag rädisbaljor! Supergoda att woka eller ha i grytor eller soppor. Så nu har jag sparat flera rädisor som står i full blom (lika höga som jag, 160 cm).
Jag brukar nypa av ett par späda blad som jag blandar ner i salladen.
Bäst blir det med en blandning av ruccola, färska örter (timjan, dragon, basilika, mynta) och rödbetsblad. Gärna lite pinjenötter /solrosfrön i. En vanlig vinegraitte med senap och ett par smulor parmesan/prima donna.
En sallad med mycket smak och överraskningar
pepparmynta
21-08-2004, 12:33
Måste prova era tips, det låter också gott!
Mina kolrabbi som står i växthuset några har jag låtit växa jättestora fina
o hela sommaren plockat o mixat till soppor o pajer sås tex
Jag använder späda rödbetsblad till allt möjligt färskt och kokat, till den grad att jag undrar hur mycket blad rödbetorna vill ha för att bli stora...
När bladen blir större brukar de hos mig bli lite snigelätna och få allehanda andra angrepp, men stjälkarna håller sig ofta fina. Brynta i lite olja med salt och peppar blir de goda. Bra till pastan, som förrätt, som dekoration och allt möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.