Annki
Blev lätt inspirerad av artikeln om kronärtskocka i Din Trädgård. Och Eftersom Rosendal har dem, borde väl jag kunna ha dem? Men jag tror min åkerlapp är en zon högre än Rosendal. Hinner de verkligen bli ätbara innan frosten kommer? Är det någon som testat? Vilka sorter har ni testat?
Hannele
Sorten "Herrgård" är skapligt härdig, men man måste nog vintertäcka.
Själv har jag den för blommornas skull!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har bara odlat Green Globe tror jag det var och den är ettårig i svenskt klimat. Måste sås ganska tidigt inomhus (jan-feb), den är känslig för omplanteringar så man bör försöka att störa rotsystemet så lite som möjligt när man planterar om.

Det är möjligt att även Herrgårds(förökas ej med frö så man får köpa den som planta) som brukar kunna övervintra i sverige kan göra det även i zon 3, väldränerad jord + täckning hjälper till. Zonerna är inte helt fasta i ett gynnsamt och varmt läge kan det vara 1-2 zoner lägre än vad som står på zonkartan.

Låna gärna boken "Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson" vid avsnittet om kronärtskockor finns bild på hur man kan täcka kronärtskockan på vintern.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Efter denna vintenr undrar jag om ens min Herrgårdhs har överlevt - den ser itne vacker ut det lilla som sticker ut ur täckningen.

Det var ett dåligt år att plantera ut och testa härdigheten på den :-(

Hälsar Ingrid
Jennyn
Jag tycker att det var ganska lätt att dra upp kronärtskockor från frö. Förra året odlade jag både Green Globe och en annan sort. Jag satte fröna i februari i stora krukor och sedan försökte jag störa rötterna så lite som möjligt vid omplanteringen.

Plantorna satte jag ut på friland när det blivit tillräckligt varmt. De växte sig stora och ståtliga och i augusti kunde jag skörda massor med små skockor. Nu odlar jag i och för sig i zon 2 men jag tror att att en varm sommar är mer avgörande än vilken zon man odlar i.

Jag skulle gärna vilja ha en flerårig Herrgårds-kronärtskocka, men de var svåra att få tag i förra året. Med tanke på allt jobb med täckning undrar jag om det inte är lättare att odla kronärtskockor som ettåringar? Fast de kanske kommer tidigare eller blir större om man lyckas få en planta att övervintra?

/Jennyn
Louise i Göteborg
Jo dom kommer tidigare och ger mer och mer för vart år.

Fast i vinter vete katten, dom ser inte ut som dom brukar... sad.gif
Hannele
Säg inte så, Ingrid... wacko.gif
Jag minns inte den andra sorten, köpte av en bonde.
abborrmaster
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-02-2003, 18:58)
Jag har bara odlat Green Globe tror jag det var och den är ettårig i svenskt klimat. Måste sås ganska tidigt inomhus (jan-feb), den är känslig för omplanteringar så man bör försöka att störa rotsystemet så lite som möjligt när man planterar om.

Det är möjligt att även Herrgårds(förökas ej med frö så man får köpa den som planta) som brukar kunna övervintra i sverige kan göra det även i zon 3, väldränerad jord + täckning hjälper till. Zonerna är inte helt fasta i ett gynnsamt och varmt läge kan det vara 1-2 zoner lägre än vad som står på zonkartan.

Låna gärna boken "Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson" vid avsnittet om kronärtskockor finns bild på hur man kan täcka kronärtskockan på vintern.

eller 2årig... har för mej att det kan ha varit så... Ska själv så green globe snart!

/Simon
Alexandra
Skall man så de nu eller vänta till mars? De kommer annars att bli så skrangliga.... Jag brukar jämt så för tidigt och plantorna tar sig inte då..... sad.gif Man behöver nog tillskottsbelysning eller ett växthus för att klara tidiga sådder. Jag brukar iallafall nästan aldrig lyckas med att så själv inomhus och jag har försökt i många år.....
Annki
Jag har samma problem som Alexandra, och brukar därför vänta med inomhussådden så länge som möjligt, så att man ganska snabbt kan börja härda plantorna utomhus. Och somligt sår jag utomhus direkt i lådor på balkongen redan i april i något skyddat hörn. När tror ni att man måste så kronärtskockor om det ska bli något av dem i zon 2/3 Sthlm?
abborrmaster
man kan så från nu till mars eller nåt...

sådde mina i helgen...
Monica i Sörmland
När jag ser er prata om kronärtskockor blir jag väldigt inspirerad. Det låter som något som är ganska svårt och skulle ge en kick om man klarade av det. Men hur tillagar man dem? Och vad äter man till? Vad smakar de?
abborrmaster
CITAT (Monica i Sörmland @ 19-02-2003, 18:53)
När jag ser er prata om kronärtskockor blir jag väldigt inspirerad. Det låter som något som är ganska svårt och skulle ge en kick om man klarade av det. Men hur tillagar man dem? Och vad äter man till? Vad smakar de?

litegrann som o käka kräftor.. Blad för blad o man käkar bara en viss del av bladet ju... O sen så e det oxå så att man kokar den... O dippa bladen e gott!!

/Simon
Annki
OJ!!! wub.gif
Koka skockan i lättsaltat vatten ca 40-60 min (beror på storlek. Stick lite i bladen och se om de är "möra"). Slå av vattnet. Till skockan har du en skål smält citronsmör, hollandaisesås eller bara en klick smör och lite salt. Ryck av bladen ett efter ett, doppa i smör/sås och dra av köttet med framtänderna. NJUT!! Sist har du kronärtskocksbottnen kvar. Peta bort stråna ovanpå. Kvar är en rund platta som ser ut som en liten disksvamp. Den är himmelsk! Det är bara att skära itu och stoppa i sig... Glöm inte att njuta! tongue.gif
Jennyn
Egentligen tror jag at det börjar bli lite sent att så kronärtskocka, men skam den som ger sig. Det KAN ju bli en fin sommar och plantor som sås lite senare brukar ha en tendens att "komma igen".

Jag hade också problem med tidiga sådder förut. Ljuset räckte inte till och rumsluften var för varm och för torr. Numera låter jag de flesta frön gro uppe i boningsrummen, men så fort plantan viasar sig får den flytta ner i källaren där jag har riggat med starka lysrör som sitter precis över plantorna. Temperaturen är så här års mellan 10 - 16 grader och plantorna blir knubbiga och fina. Jag använder en enkel timer för att tända och släcka och så står krukorna på en bricka med underbevattningsmatta. Detta är inte nödvändigt, men det sparar tid.

En annan bra sak med att plantorna numera står samlade i källaren är att min man har slutat klaga på "att det står en massa krukor överallt".

Om man inte har tillgång till någon källare så får man välja att ställa plantor med lysrör över i något annat svalt utrymme, eller ett fönster där man inte har ett påsatt element under.

Hälsar Jennyn
mynta
Hmmm, är oxå förfärligt sugen på att odla skockor. Tycer förfärligt mkt om tistlar & pampiga växter... Skulle vara förtjusande stiligt som solitär eller primadonna i ngn samplantering! wub.gif Fast jag bor i zon 4... sad.gif I de mewst gynnsamma skrymslena av trädgården, vil säga, annars kan det tom vara så illa som zon 6. sad.gif sad.gif Så det är nog inte ens ngn idé att försöka unsure.gif Fast det gör jag nog ändå, försöker alltså, skam den som ger sig... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon