thomaswahlqvist
Jag vill bara medela att mina Pterostyrax hispida har grott och är nu 6-7cm.
Finns det någon som har erfarenhet av detta träd?
Jag är lite orolig för hur dessa små krabater skall klara vintern.
Om ett par år så säljer jag dessa från min privata plantskola bakom komposten, hör av er om ni vill handla Pterostyrax h. biggrin.gif
Cilla
Kul, för visst är det den som kallas Epåletträd på svenska? Kommer från Kina om jag inte minns fel, ett fint lite mindre träd.

Hörde på en föreläsning för ett tag sedan att detta träd betraktats som alltför känsligt och att åtminstone svenska frökällor borde klara zon 3.

Berätta gärna mer om vad du vet om trädet och varifrån du fått tag på frö!
Anders zon 1
Har ingen större erfarenhet av Pterostyrax, men har dock några plantor som står på tillväxt och dom har jag övervintrat i växthus hittills (är ca 1/2 m höga och snart 2 år). Har läst någonstans att Pterostyrax är ganska känslig som liten planta och måste täckas ordentligt eller tas in och övervintas frostfritt de första åren men sedan lär den vara rätt härdig. Har också hört att den inte tycker om jord med alltför högt pH (ungefär samma krav som magnolior alltså). Pterostyrax verkar vara väldigt ovanligt i odling i Sverige, men här i Skåne finns det exemplar i både Alnarpsparken (risigt och fult exemplar) och i Norrvikens trädgårdar (stort och mycket fint till skillnad från det i Alnarpsparken). Lär även finnas ett exemplar i någon park i Karlstad, men det har jag inte sett själv.

Anders
thomaswahlqvist
Jag har fytt tag på frön från STA.
Jaha så de små rackarna är lite känsliga, det var just det som jag var så orolig för.
Jag får väl sprida riskerna och inte ha alla ägg i samma korg.
När tänker du låta dina stå på friland?
Är du säker på jorden?
Tror att det liksom fryser bort lättare i torvjord.
Hur är det med lecaculor? Inehåller dom lättlösligt kalk?
Funderar på att köpa hem en större laddning för framtida experiment.

Varför skall alla fina växter hata kalk?
Jag bor på Öland så klimatet har jag och även kalket.......... sad.gif
Anders det är kul att odla ovanliga träd och visst får man fjärilar i magen när vintern tar sitt tjuriga grepp om trädgården.
Har du något annat kul träd eller buske i din trädgård?
Jag har en Acer briliantissimus som jag är lite orolig för, bladen är ätna och risiga,ser inga kryp.
Nyligen har jag planterat en gul pelarbok, den skall tydligen bli väldigt smal.
Har slarvat bort etiketten till en gleditsia med väldigt små blad, vad kan det vara?
thomaswahlqvist
sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
som du ser så har jag massor av funderingar, man blir lätt lite ensam i sina trädgårdsfunderingar när intresset för en vidare till ovanligare exemplar.
sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
Anders zon 1
Kul med fler som är intresserade av "konstiga" träd (ju konstigare ju mer spännande!!!)! Jo visst blir man orolig när vinterkylan slår till på allvar i trädgården, men samtidigt är det spännande att se vad som överlever! smile.gif

Öland borde ha mycket bra klimat för odling av exotiska träd. Enda problemet är väl som sagt kalken och kanske delvis torkan på sommaren. Tyvärr är det ju så att väldigt många spännande träd är mer eller mindre kalkskyende. Jag har litet av samma problem eftersom leran här i sydvästra Skåne är ganska kalkrik.

Vet inte riktigt när plantorna av Pterostyrax är tillräckligt stora att sätta ut, men jag tänkte nog försöka vänta ett år till (då är dom förhoppningsvis runt 1 m höga). Jorden här är nog inte optimal. Har ungefär samma jord som i Alnarp där trädet inte verkar trivas speciellt bra. Jordmånen där den fina Pterostyraxen i Norrvikens trädgårdar står är surare och fuktigare än här.

Om du inte har möjlighet att övervintra dina plantor frostfritt (ett kallt garage kan nog gå bra, behöver inte vara helt frostfritt bara det är varmare än utomhus) så plantera dom så snart som möjligt för att dom ska hinna etablera sig någorlunda bra innan vintern. Jag tror dock inte att klimatet är något större problem på Öland, inte ens för småplantor om du bara skyddar dom väl. Fast det bästa är väl att "inte ha alla ägg i samma korg" precis som du säger!

Jag har kollat litet mer om Pterostyrax på internet och har hittat info som säger att det klarar ca 5,5 till 7,5 i pH. Prova att tillsätta torv (inte ren torv dock, det blir för näringsfattigt och surt!) eller rhododendronjord i planteringsgropen och gör den ganska stor så att trädet får en bra start. När det blir äldre är det säkert mindre känsligt för högt pH. Sen är det bara att hoppas på det bästa. Om du har flera träd så prova litet olika jordblandningar. Vad jag vet innehåller inte Lecakulor någon lättlöslig kalk utan dom kan du säkert använda utan problem.

Acer briliantissimus låter spännande. Berätt litet mer om den! (hittar inget info på internet). Kan tyvärr inte hjälpa dig med Gleditsian - vet inte mycket om det släktet.

Jodå jag har en del kul träd och buskar! smile.gif Till exempel Xanthoceras sorbifolium, Vitex negundo, Albizia julibrissin (silkesträd), Sequoiadendron giganteum (mammutträd), Eucalyptus gunnii, Maackia chinensis, Chionanthus retsus (kinesiskt snöflocksträd), Liquidambar styraciflua (ambraträd), Koelreuteria paniculata (kinesträd), Camellia japonica (kameilia), Itea virginiana, Morus accidosa (koreanskt mullbär) m.m. Tyvärr är tomten alldeles för liten..... sad.gif Hoppas dock på att kunna flytta till en större trädgård snart så att man kan få plats med litet mer! Har en massa saker på tillväxt i krukor och dom vill man ju kunna plantera ut någon gång. Odlar även i zon 4 i Mellansverige men där är möjligheterna för exotiska träd mer begränsad, fast jag har klarat ett mammutträd i tre år nu (utan nämnvärd vintertäckning), flera sorters magnolia, snödroppsträd, rönnsumak, gingko och en del annat kul. Nytt för i år är flera sorters lönnar. Ska bli spännande att se vad som klarar sig (de flesta av lönnarna är dock fullt härdiga i zon 4)!

Anders
andreas i uppsala
vilken sorts albizia har du Anders, är det ernest wilson?
Anders zon 1
Vet inte vilken sort Albizian är. Har dragit upp plantorna från frön inköpta på botan i Köpenhamn.

Anders
thomaswahlqvist
Acer pseudoplantus Briliantissimum, trädet har skära blad under våren som sedan blir gulgröna, trädet växer långsamt men är redan nu ett samtalsämne på försommarkvällarna, då lyser det lite rosa i skymningen.
Mitt ex är ympat på någon annan grondstam som är 1,5m. biggrin.gif
thomaswahlqvist
pseudoplatanus ska det vara såklart, spännande grejer du hadde i trädgården, jag skall forska lite om dessa. huh.gif
ylet
Eftersom det har samlats många trädintresserade kring denna fråga, vill jag passa på och fråga om någon har erfarenhet av Kejsarträd - Palownia tomentosa - . Jag har själv dragit upp från frö och har nu planterat ut i trädgården i zon 1. Hur gör man för att ge dem bästa förutsättningar för att klara vintern?
/Ylet
thomaswahlqvist
Precis som Ylet skrev.
Det finns så många trädintreserade här så jag får passa på att ställa en fråga jag med.
Känner någon till om Tommy Ahnby skall göra någon utflykt för att sälja träd e.t.c.
Jag åker gärna 20-30mil från kalmar, snälla någon som vet? huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon