Tar man bort överblommade stängler på clematisen eller spelar det ingen större roll kanske?
Ann-Britt
30-07-2004, 06:48
Du behöver inte klippa av stänglarna - det blir fina frötussar se´n, som är väldigt dekorativa! Om det är en klematis som blommar två ggr, kommer den ändå, fast i mindre mängd.
Ann-Britt
MRLINDELL
30-07-2004, 20:59
Jag tycker det är snyggt att låta dem hänga kvar! Solen som tittade fram häromdan fick min Nelly Moser att slå ut en blomma till. Det har varit ca 3 veckor mellan dem, helt konstigt.
MRLINDELL
03-08-2004, 20:58
Har någon lyckats få en stickling från t ex 'Summer Snow' att klara sig?
MRLINDELL
07-08-2004, 14:47
Nu har jag hittat en länk som jag tror skall fungera (alltså sticklingen).
En engelsk sida med utförlig beskrivning hur man får igång en clametis stickling. Det är viktigt HUR man tar sticklingen.
http://www.asahi-net.or.jp/~JN7H-OONM/cont...cuttings_e.htmlTummen ner för alla "jord" råd hittills!! alltså.
CITAT (MRLINDELL @ 03-08-2004, 21:58)
Har någon lyckats få en stickling från t ex 'Summer Snow' att klara sig?
Min Summer Snow har flera gånger oavsiktligt växt fast då grenar legat mot marken. Avläggare borde alltså gå bra.
MRLINDELL
07-08-2004, 17:20
Många Clematis bl a mina har sina utmärkta skott att ta sticklingar på långt upp på plantan, nedtill finns nästan inget att ta som avläggare.
Summersnow växer betydligt mera horisontalt än andra klematis. Därav grenar som emellanåt växer fast i marken.
MRLINDELL
07-08-2004, 20:57
Min växer och klänger på ett stuprör och växer mera vertikalt än något annat just nu, så det beror mycket på vad den klättrar på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.