Full version: kaprifol
Elizabeth
Jag köpte en kaprifol i kruka för 2 år sedan. Den planterades i ett rätt soligt läge och inte blommat än sad.gif (En blomma är nog dock på väg.) Är det normallt att den surrar så länge?

Sedan är det så att vissa blad blir svartfläckiga senare på säsongen, vad är det? Ska det behandlas och i så fall hur?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är vanligt att kaprifol tar några år på sig för att etablera sig och de första 3-4åren kan det vara lite magert med blommor + det händer ofta att de växer sakta i början för att sedan sätta en rejäl fart.
Lena N
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-07-2004, 12:09)
Det är vanligt att kaprifol tar några år på sig för att etablera sig och de första 3-4åren kan det vara lite magert med blommor + det händer ofta att de växer sakta i början för att sedan sätta en rejäl fart.

Det stämmer med min erfarenhet. En kaprifol jag planterade för 5--6 år sedan blommar i år för första gången. Det är glest mellan blommorna, men jag förväntar mig fler kommande år.
Copycat
Hejsan ! Har jag en riktig bondtur eller kommer jag att bli grymt besviken nästa år? Jag köpte en blomsterkaprifol för ett tag sedan, den var ca. 50 cm. hög. Idag är den närmare två meter och har blommat med 8 blomklasar, och flera är på gång. Blommar den nu för att det är första året jag har den och för att den kanske är för hårt driven? Skulle det då ta flera år till nästa blommning? Jag vill inte tro att det ska vara så hemskt. Jag blev ju så glad när den både växte och blommar för fullt. Finns det något man kan göra för att göra det extra gynnsamt inför nästa år? unsure.gif wub.gif
Lena N
Min kaprifol är planterad en halv meter från en häck. Det har förmodligen försenat utvecklingen. Dessutom behöver ju alla sorters kaprifol inte reagera likadant.

Min är en fådd planta. Så här ser den ut (den på bilden växer på en annan plats än den jag skrev om ovan).
Elizabeth
Tack för svaren!

Jag undrar dock fortfarande om hur det är med de mörka fläckarna som kommer på en del blad någon gång i mitten av sommaren och framöver. Är det normallt eller ska det behandlas och i så fall hur?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon