Ullet
Alltså....blommor är olika, vissa ska gro med enbart färska frön, andra går det bra att spara många år. Men hur vet man när fröna är mogna då? Jag är helt rudis på detta o har en hel del växter som jag vill ta frön av i sommar/höst men jag vet ju inte hur det går till. *skamsen* Akleja o Vallmo är helt okej, det vet jag o där tar jag när kapslarna blivit lite torra o fröna "skramlar", men sen då?! Blågullet, nävan, primulan (har en urvacker japanska primula som är så fin),rudbeckian mfl mfl. Lär mig någon stor och god fröguru! wink.gif wink.gif
Ann-Christine
Jag är inte heller särskilt hemma på det här. Jag brukar samla frön och sen spara dom till våren och så dom inne. Dom som inte gror då brukar jag ställa ut. Men allt jag sår gror ju inte så ibland blir det ju fel.

Hoppas att du får svar på dina funderingar av någon som kan smile.gif
kristerh
Rudbeckian kan du ta när blomningen är över, blomman liksom torkar, när fröna börjar lossa av sig själv kan du ta dem, de verkar sitta lite hårt fast så det är inga frön som kastar sig ut utan att du märker det...
krister
kerstin z5-6
För de flesta frö är det bäst att de blivit mogna dvs bruna o rasslar lite om de har sådan förpackning
Vissa fröer för man nästan klistra en påse runt för att hinna fånga dem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon