Full version: Hur ser sniglar ut?
solkatten
Hur ser man skillnad på en mördarsnigel och en vanlig skogsnigel?
Jag vill ju inte gå omkring och döda de söta skogssniglarna i onödan.

Rubriken stämmer inte riktigt, här har varit sniglar med hus innan, men i år ÄTER de på plantorna.

Nu finns här beige sniglar med hus som innan OCH svarta sniglar med hus.
Beige små sniglar utan hus och STORA bruna sniglar utan hus ööörrk.

En brun snigel trampade jag på som jag gör med hussniglarna och två i morse delade jag med spaden innan jag rusade till bussen.
Å, huu vad äckligt.

Okej, tre potentiella mördarsniglar gör väl ingen sommar...

Men hur ser mördarsniglarna ut?

Får jag tillägga att vi inte har rådjur, kaniner, harar eller fästingar som kan göra livet odrägligt.
anna.
jag skulle tippa på att den stora bruna utan hus är mördarsnigel... men det finns stora bruna utan hus som inte är mördarsniglar, de har olika mönster. vi diskuterade sniglar innan här för ett tag sedan, och då fanns det en länk till en snigelsida där man kunde se olika sniglar. jag minns bara inte i vilken tråd det var... wink.gif
zaaritha
Har de "hus", är det snäckor--helt ofarliga!
"Mördarsnigeln" är rödbrun.
Skogssnigeln är svart, brun, vit.
Pantersnigeln är prickig, stor som skogssnigel.
Ofarliga, äter multnade växtdelar.
Åsa, mälardalen zon 2
Mördarsnigeln ska tydligen också kunna ha lite olika färger + det misstänks att de även kan korsa sig med en del av våra vanliga sniglar. Även många "experter" anser det svårt att ibland skilja mördarsnigeln (spansk skogssnigel) från en del av våra inhemska sniglar. Ofta behöver man studera fortplantningsorganen för att vara absolut säker. Misstänker man att man har Spansk skogssningel i trädgården går det att få sniglarna artbestämda gratis.
http://www.gnm.se/gnm/sniglar/s_insaml.asp

PS! Sniglar med hus brukar kallas snäckor.

Bild på röd skogssnigel Arion rufus (troligtvis har många av dessa blivit avlivade p.g.a att folk trott att de var mördarsniglar)
Sollan
För säkerhets skull mördar jag alla sniglar i trädgården (stora svarta, små bruna...)
Hittade ett tips som jag förmedlar: Koka upp vatten, lägg i pelargonblad. Låt svalna. Spraya på växterna.
Enligt uppgift gillar inte sniglar doften av pelargoner. De är ju nästan de enda som får vara ifred för dem... rolleyes.gif
/sollan
solkatten
Jag kan inte riktigt hålla med om att snäckor är helt ofarlig, för människor kanske men inte för mina tagetes eller bönor som de små liven har käkat upp.
annaridell
på jobbet kryllar det av sniglar. snart drömmer jag väl mardrömmar om små ljusbruna slemmiga sniglar som översvämmar allt omkring mig... wacko.gif
sommarstaden
Hejsan solkatten.
Som nykommen medlem löper jag risken att lämna en senkommen synpunkt, men den risken får jag ta.
Det är omöjligt att se skillnad på en sk. mördarsnigel och en skogssnigel. Det enda sättet att konstatera arten är att dissekera djuret.
Detta kan du få gjort gratis i Göteborg men jag minns inte exakt var just nu.
Men en sökning på nätet ger dig garanterat svar på hur och var.
Jag har en känsla av att det gått lite hysteri i mördarsniglar.
Den förekommer rikligt på många platser men alla sniglar man ser är definitivt inte mördarvarianten.
MVH
sommarstaden
Mia, zon 3
Jag har skickat sniglar till Götet, här har ni svaret jag fick:

Hej Mia!

Dina inlämnade sniglar är analyserade av Ted von Proschwitz. Här är hans
svar:

Arion ater x A. lusitanicus (hybrid?) 1 ex.
juv.

En, ej könsmogen snigel, som kan vara en
korsning mellan svart och spansk skogssnigel. Denna snigel skulle säkert
bedömas vara en "mördarsnigel" - en benämning som i första hand gäller
spansk skogssnigel men också syftar på eventuella korsningar med vår
egen svarta skogssnigel.

För mera information om sniglar se museets hemsida
www.gnm.se under "utställningar" / snigelinformation.
Hör gärna av Dig om det är något Du undrar över om sniglar eller andra
ryggradslösa djur.

De bästa hälsningar från
Torsten Nordander, evertebratavd., GNM tel.: 031-775 24 41
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon