CITAT (sunmae @ 05-10-2009, 16:09)

Mina två citroner är två år gamla, och jag hade jätteångest första året till vintern eftersom jag inte har någon sval, ljus plats i min lilla etta. Det är ju vad vi svenskar kan åstadkomma för att likna en medelhavsvinter. Men de har mått superbra hela tiden. Jag ville mest dela med mig av mina erfarenheter.
Det finns ju citrusjord och citrusnäring och så. Men det har jag aldrig använt. Funkar lika bra med vanlig näring, anser personligen att det är mer eller mindre ett försäljningsknep det där med anpassade produkter. Jag har vattnat med mitt kranvatten som i Gävle är mycket kalthaltigt. Funkar utmärkt. Jag har planterat dem i vanlig plantjord och blandat i lite grus i botten för dräneringen. Den enda "eftergiften" jag gjort är att spraya mycket vatten på dem för att öka luftfuktigheten.
De flesta växter är inte så kinkiga tycker jag. Om man bara tänker på deras ursprungsplatser brukar det mesta funka! För att utmana mig själv och min tes har jag dock skaffat en ros till balkongen. Det är min utmaning. Har aldrig vågat förr

ja frösådda citrusar verkar bli tåligare än köpta, dessa frösådda citrusar tål utan vidare att övervintras varmt och mörkt.
annars har man köpt ett citrusträd och inte kan ge den svalt, så kan man ha den ute så länge det går eller ha fönstret öppet så länge det går. då får dom vinter vila ute(eller svalka från ett öppet fönster) och då klarar dom också av att övervintras varmt det går ännu bättre om man kan ge dom extra ljus. sedan finns det en del arter/hybrider av citrus som vill ha det varmt på vintern och vill övervintra i en temp på över +10c.
samma där försådda citrusar är tåligare när det gäller kalkhalt, men citrusar ska helst ha surjord dvs jord med lågt ph och gärna vatten som har lågt ph och ha näring som inte innehåller kalk, annars så får dom lätt brits på järn och mangan. som visar sig som gula blad med gröna nerver.
jag ger mina citrusar rhododendronjord eller krukväxt jord med lågt ph sedan blandar jag upp det extra med leca, grus, kompost, citrusjord köper jag inte då dom flesta märken innehåller kalk (ska man köpa citrusjord så får man kolla vad det innehåller fin märken som har kalk i och det finns märken som inte har kalk i, den utan kalk ska du köpa till citrusar).
dom flesta ''vanlig'' näring som man köper innehåller inte så mycket kalk. annars så funkar blåkorn, substral eller blomstra likabra till citrus.