Full version: Att odla citron
Kokos
Hej!
Mitt senaste projekt är att odla citron. Dock är jag inte så säker på hur jag borde gå till väga. Jag har därför helt sonika tagit två citronkärnor från en citron, torkat dem i ca 2 dagar och sedan planterat dem i jord, dragit över plast och satt krukan på ett varm element.
Är detta ett bra sätt att odla citron eller finns det bättre sätt?
Väldigt tacksam för tips!
joli
kolla in mitt inlägg "exotiska frukter" sid 2
abborrmaster
hett tips är att tvätta kärnorna (skölja bort allt spår av fruktkött ordentligt)...

/Simon
Ingrid på Västkusten
Ja visst går det bra om man vill ha gröna inomhusplantor. Dock bär de sällan frukt innan de är gamla och stora.
Satsa därför på att köpa ettt ympat träd om det är frukten Du är ute efter.
Övervintras svalt och ljust, är så gott som helt omöjliga att odla i moderna centraluppvärmda lägenheter med het och torr luft - gamla dragiga lägenheter med stora fönster kan gå - bäst är verandor och uterum och så gillar citrus att stå ute på sommaren,

Hälsningar,

Ingrid
hobnob
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-02-2003, 08:17)
är så gott som helt omöjliga att odla i moderna centraluppvärmda lägenheter med het och torr luft

nej då, de växer hur bra som helst, och fina blir de, jag har blandat jorden med perlit och vermikult så får de mer naturlig luftig jord, har hört att de växer i väldigt sandig jord
Ingrid på Västkusten
Kul!!!

Då skall jag förklara närmare vad jag menade i mitt inlägg tidigare;

Om man söker på gamla inlägg odla.nu eller på alltomtradgard.se så ser man många nödrop om citrus inomhus som mår dåligt - dessa dör alltsom oftast inom ett år. Dessa citrusar är inköpta ympade träd.
Det finns odlare som lyckas med odling av citrus (köpt ympad planta ifrån handeln) inomhus men oftast är det ( i min erfarenhet) p g a lyckliga omständigheter, jag nämner några jag känner till: Man håller kanske en låg inomhustemepratur redan, Man har en dragig lägenhet (orenoverad) med mkt luftcirkulation, hög luftfuktighet. Det är en helt annan 'femma' om man har dragit upp citrus ifrån kärnor, de har en naturlig anpassning till vårt inomhus-klimat, de kan bli hur gamla och stora som helst.
Kombinationen hög inomhustemperatur (tex 20-22 grader), låg luftfuktighet ( under 70 %), täta treglasfönster, stillastående inomhusluft som inte cirkulerar, element under fönsterbrädorna är ofta döden för inköpta träd.
Jag har hört om odlare som lyckats bra med ympade träd, men då är grundstammen uppdragen inomhus (eller ungefär med samma förutsättningar som där man bor), och de gör ympningen själva (tillverkar egna träd).

Jag 'skyller' detta ofta förekommande misslyckande med inomhusodling av citrus på att den citrus vi ser och köper i affären (färdig- ympad) ofta är framtagen i varmare länder, de står utomhus eller i specialväxthusmiljö innan de exporteras hit till oss, där de står i affären ett tag ibland flera månader innan de säljs och får ytterligare ett (sämre) miljöombyte.
Det är i alla fall mina erfarenheter.

Skulle jättegärna höra hur Du lyckas Hobnob, alltid väldigt intressant att höra erfarenheter ifrån andra odlare. Hur länge har Du ägt Dina citrusar och vilka sorter lyckas Du med?

Glada citrushälsningar ifrån Ingrid
joli
Håller med dig till fullo....

Jag har en citronväxter som är 1-7 år gammal och mår som fisk i vatten. köpte en gng en apelsinplanta med frukt. Detvar också sista. Depallar inte vårt inomhusklimat undervintertid...
hobnob
ok, mina är från kärnor, kanske därför de mår så bra då
Fnisseli
Hejsan alla!!!

Min erfarenhet av köpta citrusträd som jag tänkte dela med mig av...
Jag har köpt en Kalamondin för två år sedan och den växer och mår bra...
Den har blommat mycket och just nu är det 4 stora gula frukter på den...
Jag har den i en temperatur under vintern på mellan 15-19 grader och den står inne i rummet med inte allt för god belysning. Belysningen kunde vara bättre och då kanske den skulle växa mer men tyvärr har jag inte plats för den pga mina katter som tror att de har ensamrätt på fönsterbrädorna...
Jag vattnar den oerhört lite på vintern, kanske en gång i månaden. På sommaren har jag den på min balkong och jag ger den citrusnäring, och det fungerar jättebra och de växer massor av det!!!
Som sagt, detta är min erfarenhet!!
Hälsningar Fnisseli
sunmae
Hej!
Jag är en hobbyodlare som har lärt mig via "trial-and-error-principen". Jag har odlat mango, citron, avocado och tomater från vanliga kärnor från frukter jag ätit. Det var intressant att höra att det är lättare att odla citrus från kärnor än som "färdiga träd". Man lär sig något varje dag...

Mina två citroner är två år gamla, och jag hade jätteångest första året till vintern eftersom jag inte har någon sval, ljus plats i min lilla etta. Det är ju vad vi svenskar kan åstadkomma för att likna en medelhavsvinter. Men de har mått superbra hela tiden. Jag ville mest dela med mig av mina erfarenheter.

Det finns ju citrusjord och citrusnäring och så. Men det har jag aldrig använt. Funkar lika bra med vanlig näring, anser personligen att det är mer eller mindre ett försäljningsknep det där med anpassade produkter. Jag har vattnat med mitt kranvatten som i Gävle är mycket kalthaltigt. Funkar utmärkt. Jag har planterat dem i vanlig plantjord och blandat i lite grus i botten för dräneringen. Den enda "eftergiften" jag gjort är att spraya mycket vatten på dem för att öka luftfuktigheten.

De flesta växter är inte så kinkiga tycker jag. Om man bara tänker på deras ursprungsplatser brukar det mesta funka! För att utmana mig själv och min tes har jag dock skaffat en ros till balkongen. Det är min utmaning. Har aldrig vågat förr smile.gif

PS. Anekdot vad gäller att sätta kärnor: Inte tusan tänkte jag på att tomaterna man köper i affären inte är små söta busktomater... Så nu har jag tre 2,5 m höga tomatrankor jag och min man med mycket möda pallat upp mot köksfönstret innan frosten kommer... Dom är monstruösa smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (sunmae @ 05-10-2009, 16:09) *
Mina två citroner är två år gamla, och jag hade jätteångest första året till vintern eftersom jag inte har någon sval, ljus plats i min lilla etta. Det är ju vad vi svenskar kan åstadkomma för att likna en medelhavsvinter. Men de har mått superbra hela tiden. Jag ville mest dela med mig av mina erfarenheter.

Det finns ju citrusjord och citrusnäring och så. Men det har jag aldrig använt. Funkar lika bra med vanlig näring, anser personligen att det är mer eller mindre ett försäljningsknep det där med anpassade produkter. Jag har vattnat med mitt kranvatten som i Gävle är mycket kalthaltigt. Funkar utmärkt. Jag har planterat dem i vanlig plantjord och blandat i lite grus i botten för dräneringen. Den enda "eftergiften" jag gjort är att spraya mycket vatten på dem för att öka luftfuktigheten.

De flesta växter är inte så kinkiga tycker jag. Om man bara tänker på deras ursprungsplatser brukar det mesta funka! För att utmana mig själv och min tes har jag dock skaffat en ros till balkongen. Det är min utmaning. Har aldrig vågat förr smile.gif

ja frösådda citrusar verkar bli tåligare än köpta, dessa frösådda citrusar tål utan vidare att övervintras varmt och mörkt.

annars har man köpt ett citrusträd och inte kan ge den svalt, så kan man ha den ute så länge det går eller ha fönstret öppet så länge det går. då får dom vinter vila ute(eller svalka från ett öppet fönster) och då klarar dom också av att övervintras varmt det går ännu bättre om man kan ge dom extra ljus. sedan finns det en del arter/hybrider av citrus som vill ha det varmt på vintern och vill övervintra i en temp på över +10c.

samma där försådda citrusar är tåligare när det gäller kalkhalt, men citrusar ska helst ha surjord dvs jord med lågt ph och gärna vatten som har lågt ph och ha näring som inte innehåller kalk, annars så får dom lätt brits på järn och mangan. som visar sig som gula blad med gröna nerver.

jag ger mina citrusar rhododendronjord eller krukväxt jord med lågt ph sedan blandar jag upp det extra med leca, grus, kompost, citrusjord köper jag inte då dom flesta märken innehåller kalk (ska man köpa citrusjord så får man kolla vad det innehåller fin märken som har kalk i och det finns märken som inte har kalk i, den utan kalk ska du köpa till citrusar).

dom flesta ''vanlig'' näring som man köper innehåller inte så mycket kalk. annars så funkar blåkorn, substral eller blomstra likabra till citrus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon