Full version: Vattenväxter
astrid.m.s
Hej
Jag har en tunna med växter. Näckros som blommar. En växt som heter Blomvass (Butomus umbellatus). Nu är det andra sommaren och än har den ingenting som visar på att det ska bli några blommor. sad.gif Ni som har erfarenhet, är vattenväxter som många andra, att de kan ta några år på sig innan det vill hända nåt?
Vad jag läst så blommar den i juli-aug och jag bor i zon V så jag kanske inte ska förvänta mig något ännu.
Men något bör väl synas om det ska bli nåt??!!:unsure:
Den har fått gödningskulor.

Likadant med mina Kaveldun (Typha minima och en större sort jag fått så jag har inget latinskt namn). När brukar kolvarna komma? Även de har fått näringskulor.
Eftersom de står i tunna står mina växter inte så djupt och de står soligt enl rekommendation!
Växterna ser ut att må bra, växer och frodas.
Någon (du) som har dessa växter, tipsa mig!!

Har skaffat en liten damm och nu är gropen grävd och idag fylldes den med vatten. Nu är det roliga kvar, att inreda och göra fint runt omkring, det ska bli SÅ roligt.
wub.gif tongue.gif rolleyes.gif biggrin.gif
ylle
Kanske står dom trångt? Jag frågade och fick tipset här på forumet att ge vattenväxterna bättre plats. De stod planterade tillsammans i en rätt så (tyckte jag) stor korg. När jag tog ut dem och satte dem i lera direkt på bottnen + hönsgödsel, dröjde det inte länge innan näckrosen fick knoppar (den första har slagit ut idag! Jag är så glad!) och kaveldunet fick en kavel.
astrid.m.s
Menar du att de står trångt i tunnan eller i sin kruka?
Jag har inte allt i tunnan, kaveldunet, den större sorten har jag bara haft i en hink sen jag fick den i maj.

När ska man plantera om vattenväxter och hur ofta? På våren efter vintervilan eller efter blomningen?
Har man lerbotten är det kanske annorlunda, jag hade nog tänkt ha dem i krukor eller planteringskorgar.

Hoppas din näckros är fin, det var väl den som var rosa?
ylle
Jag menade nog i krukan, för det var det råd jag fick: större kruka. Det fick jag inte plats med så det fick bli friplantering på botten istället. Men, mina vattenväxter är från förra året. De kanske inte orkar blomma första året (om det nu är det hos dig).
Omplantering är det nog bäst att göra på våren, efter vintervilan. Men jag är, som du vet, novis själv.
Hur tänker du övervintra dina vattenväxter? Ja, det är tidigt att tänka på, men ändå.
ylle
När jag läste om ditt första inlägg såg jag att näckrosen, som ju står i tunnan, blommar! Det talar väl lite för trångt-teorin? Alltså, näckrosen har det störst och mår bäst?
astrid.m.s
Hej Ylle
Som jag tidigare skrivit håller jag på med min damm och idag har jag satt i pumpen, stenar och växter. Det är nog som du säger att de står trångt i krukan.

En växt hade skott utanför krukan, det måste betyda att det är trångt. Men det ska väl inte vara så svårt att åtgärda. Får väl plantera i större krukor efter vintern.

Vinterförvaring, ja, de måste väl upp ur dammen till vintern. De klarade förra vintern bra då jag förvarade dem i hinkar i vårt garage.
Ställde hinkarna i en större balja som jag isolerade med tidningar runtomkring.
Vi har ingen värme där så det blir is i hinkarna.
Imorgon fortsätter mitt projekt så när det börjar likna nåt kanske jag sätter in en bild! wub.gif biggrin.gif
MariaS
De flesta vattenväxter övervintrar aldeles utmärkt i det vatten som de redan står i. Det är endast dvärgnäckrosor som kan få lite problem om de inte står på rätt djup.

Vattenväxternas rötter produserar "socker" runt rötterna inför vintervilan och klarar därför av att frysa.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon