Full version: Bra växter för damm
astrid.m.s
Kom även på att jag behöver förslag till vattenväxter som ni tycker varit bra (beskriv även varför). Eftersom jag har dålig erfarenhet och lite kunskap om dessa är jag tacksam om jag kan få hjälp av er! TACK på förhand!!
wub.gif smile.gif biggrin.gif
Isaxsson
Hej Astrid.

Aquainterior har en fin hemsida att läsa om allt som rör vatten i trädgård
aquainterior

Du kan även hitta mycket läsvärt på Kramforskoiklubb
eller Vatten i trädgård

Mitt stalltipps är vatten renade växter typ Hornsärv & Vattenpest de kanske inte är de finaste men nyttiga för dammen,
ps mina näckrosor blommar biggrin.gif

Lycka till
Ola I Piteå
astrid.m.s
Vattenpest, hur kan en växt ha ett sådant negativt namn, låter ju som att växterna fått en svår dödlig sjukdom!?
Tack för tipsen jag fick. Dem har jag glädje av.
Var in och tittade omkring på Isaxsson hemsida. Det var intressant. Ska läsa mer ingående jag bara tittade som hastigast in på de länkar han angav. Vilka fina dammar och fina fiskar. Det går alltså att sätta ut "vanliga" slöjstjärtar i dammen (260 L)?? Bäst jag går in och kollar och läser mer noggrant nu genast!
wub.gif biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
Namnet vattenpest kommer av att den växer så kraftigt att den har blivit en plåga för sjöfarten på vissa håll i Amerika. Hornsärv kan du köpa några slingor av mig om du vill. Jag har även vattenpest i mina akvarier, men det är tveksamt om arten jag har (Egeria densa) klarar vårt svenska uteklimat. Egeria (=Elodea) canadensis passar bättre, men se till att den inte kommer ut i någon sjö!

Olle
astrid.m.s
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-08-2004, 10:35)
Namnet vattenpest kommer av att den växer så kraftigt att den har blivit en plåga för sjöfarten på vissa håll i Amerika. Hornsärv kan du köpa några slingor av mig om du vill. Jag har även vattenpest i mina akvarier, men det är tveksamt om arten jag har (Egeria densa) klarar vårt svenska uteklimat. Egeria (=Elodea) canadensis passar bättre, men se till att den inte kommer ut i någon sjö!

Olle

Kul att få veta varför det heter vattenpest. Jag hör av mig! biggrin.gif
ÅsaF
Svärdslilja funkar både i vatten och på land. Nästan bättre på land dock. Sumpkalla och kabbeleka växer också bra. Finns mycket olika växter runt vid strandkanterna om du letar. Vilda näckrosor är väldigt härdiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon