Full version: Vad har jag köpt?
Betty
Köpte en vacker perenn idag men den saknade namnlapp.
Den är säkert väldigt vanlig men för mig är den okänd, vad är det för nåt?

Närbild:
Caprice
Hejsan Betty,
vet tyvärr inte vad du köpt, men vacker är den hursomhelst..!

Väntar spänt på att någon ska avslöja vad det är för något...

Caprice
Fenja
Det finns svar i prydnadsväxter eftersom frågan ligger på flera ställen?!
Mvh
Fenja
Betty
Fick svar av Åsa S att det är en perenn lobelia. Efter en Google-sökning kom jag fram till att det är en Lobelia cardinalis. wub.gif
kerstin z5-6
Den behöver fuktig växtplats samt en granruska på vintern -perenn lobelia finns även i blått ,Lobelia siphilitica -som är lite mindre kinkig smile.gif
Bägge går bra att så själv -glöm inte vattna bladrosetten på våren -den övervintrar en bladrosett och försvinner den är det kört sad.gif
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-07-2004, 09:43)
Bägge går bra att så själv -glöm inte vattna bladrosetten på våren -den övervintrar en bladrosett och försvinner den är det kört sad.gif

Ok, ska vintertäcka den och passa på att ta frön från den efter blomningen för säkerhets skull. Tack för tipsen! smile.gif
netaave
Perenn lobelia, tänk vad man lär sig på det här forumet! Hade jag absolut ingen aning om att det fanns en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon