Full version: Småkattisar
zaaritha
Nu har jag råkat ut för det man sett på film---förut!!
Kom hem i em., och det stod en pappkartong på kökstrappan--i den var två små ljusbeiga kattungar!!
Vi har ju--som ni vet--haft 9 katter, men Safir(den svarte, vackre), är borta nu. Och så hittar vi dessa 2 små fina ungar på trappan.............
Undrar så--vem som lämnat dessa till oss?!
Men--nu får vi ju ta hand om dem..... Och det bör ju den som satte kartongen på trappan räknat med!
Men, vi känner ju de flesta av grannarna--o har svårt att tro att nå´n av dem skulle göra så här!!
Nutten
Märkligt! Är väl någon bekant till någon av grannarna då kanske? Hur som helst ska man inte lämna katter så ändå...
ylle
Hur gamla är de, ungefär? Tillräckligt för att skiljas från sin mamma?
Sulawesii
En kram till dig, zaaritha som tar hand om dem!!
Kan inte förstå hur människor kan bete sig så, hur säkra de än var på att ni skulle ta hand om dem.
zaaritha
Vi får mata dem m nappflaska, de kan va´ca 2-3 veckor, svårt att bedöma.
De heter nu Saffran o Topas.
Sollan
I fjol somras hittade vi 4 kattungar, ca 5-6 v gamla, som någon helt sonika hade dumpat på vägen! Alla bebbarna fick hem, men det var ju bara tur...
Jag skulle kunna sparka knäskålarna av människor som gör så! mad.gif
/sollan
Fenja
Åhh, kan vi inte få se en bild på de små nykomlingarna? Vilken tur att det finns sådana som du, som tar hand om dem! Jag hoppas att den som lämnade dem bryter ett ben eller råkar något annat i sammanhanget adekvat straff, för så där gör man inte med levande varelser.
Mvh
Fenja
Nutten
2-3 veckor? Ja då blir det ett evigt matande! De dricker inte så mycket åt gången ju wub.gif Så får man se till så de gör ifrån sig och tvätta dem..Ingen barnlek inte! Du har väl hjälp med matningen så du slipper dra det tunga lasset helt själv? Är ju ok om man inte jobbar, men annars fungerar det inte. Får hoppas småmissarna klarar sig! Undrar just vad som hänt mamman till dem?

Du har inte hört med grannarna om de såg vem som satte kattungarna där?
zaaritha
Nej--vi bor lite avskilt.
Ja, de ska matas varannan--var tredje timme, dygnet runt--tror jag???
Min man o jag turas om.
Nu verkar Cayenne vilja ta hand om dem, för övrigt--hon tvättar dem i rumpan, slickar dem o ligger hos dem.
Så--vi får hoppas att det går bra!
Ska ta kort o försöka få in i albumet.
Fenja
Sex ggr/dygn, ungefär var fjärde timme räcker det att du matar dem. Jag tror att de ska äta mellan 5-10 centiliter/mål i den åldern. Väg dem så att du håller koll på att de ökar i vikt, det är enklaste sättet att få besked om att det man gör fungerar!
Lycka till!
Fenja
zaaritha
Cayenne har verkligen gått in för modersrollen!
Hon ligger hos ungarna större delen av dygnet.
Kan ej ta kort på dem än, eftersom jag lånat ut digitalkameran för en begravning.....
Men nu ser de o fräser o är så himla söta!!!
Får väl hoppas att nå´n av våra vänner vill ta hand om åtminstone en av dem!
Fenja
Hade de inte öppnat ögonen när de lämnades hos dig? Det gör de vanligtvis runt en veckas ålder och strax därefter.... Vad roligt att det går bra, du sköter dig fint "kattmor"!! Pussa på bäbbarna från mig.
Mvh
Fenja
magiana
Det finns folk som inte tycks ha något hjärta alls. Jag hade en katt en gång och som unge hade han blivit kastad i en container tillsammans med sin bror! mad.gif Begriper inte hur man kan göra så. Om man nu måste göra sig av med kattungarna får man väl låta avliva dem hos veterinär om inga andra alternativ finns.

Är man kattägare får man faktiskt sterilisera/ kastrera sin katt om man inte vill ha oönskade ungar. Det anser jag är ens plikt.

Min granne, som har en hankatt, har dock råkat ut för något märkligt. Den har fått kattungar! Jag trodde att de tagit fel på kön först men det ÄR en hankatt. Hur kattungarna hamnat på deras veranda vet ingen, men det är nog kattmamman som lagt dem där. (Två av ungarna är förresten sköldpadd och vit-färgade. Jättefina smile.gif )
Kattgräs
CITAT (magiana @ 07-08-2004, 08:29)
Min granne, som har en hankatt, har dock råkat ut för något märkligt. Den har fått kattungar! Jag trodde att de tagit fel på kön först men det ÄR en hankatt. Hur kattungarna hamnat på deras veranda vet ingen, men det är nog kattmamman som lagt dem där. (Två av ungarna är förresten sköldpadd och vit-färgade. Jättefina smile.gif )

Hur reagerar katten? Tar han hand om dem, är han sur på dem eller nyfiken? blink.gif
magiana
CITAT
Hur reagerar katten? Tar han hand om dem, är han sur på dem eller nyfiken?

Han tar det med ro. Det är en lugn och snäll kille, så han verkar tycka att det är helt okej att småttingarna bor hos honom.

Eftersom grannen är på semester (kattungarna anlände dagen innan de skulle åka) så är det jag som tar hand om Pelle, hankatten. Nu har jag sett att även ungarnas mamma kommer och äter där. Kattungarna är ju väldigt skygga men jag brukar sitta där en stund då jag fyllt på mat och idag kom alla fem ungarna fram samtidigt och åt. Den ungen som varit tuffast kan jag klappa och idag lyfte jag upp den utan att hon protesterade. wub.gif
Kattgräs
Magiana: Åh, vilken myskatt! wub.gif wub.gif wub.gif
magiana
CITAT
Magiana: Åh, vilken myskatt!  

Ja, han e go han rolleyes.gif Den tuffaste ungen tror jag kommer att få samma lugna temperament som Pelle. Vill du ha den kattungen så kan jag meddela att den söker ett hem. Den är blekt sköldpadd och vit-färgad (beige/ grå/ vit). Eventuellt kan Pelle vara pappan för en av ungarna ser ut som han.
Bambis vän
Vi hade en hankatt som förmodligen talade om för honorna att det var okej att komma och lämna ungarna till honom. Trots att vi bara har haft hankatter de senaste 10 åren, så har det inte saknats kattungar på gården. Nu är Gösta borta, men vi har två hankatter som blivit avlämnade här av hans damer. Ganska charmigt, eller hur?!!!
Kattgräs
CITAT (magiana @ 12-08-2004, 18:02)
Vill du ha den kattungen så kan jag meddela att den söker ett hem.

Tyvärr har jag två gamla katter redan. De är rätt sura mot andra missar, tråkigt nog.
sad.gif

Men fick jag välja, skulle jag ta hand om all världens hemlösa katter! wub.gif
magiana
CITAT
Tyvärr har jag två gamla katter redan. De är rätt sura mot andra missar, tråkigt nog.

Vad tråkigt.

Det är inte helt lätt att hitta hem åt kattungar. Antingen har folk redan katt eller så ska dom inte ha någon. Det är visserligen inte min plikt att hitta hem åt dem, men man försöker ju så gott det går. Får väl ta en själv, fast jag inte har tänkt mig att skaffa katt. Den kommer definitivt bli kastrerad/ steriliserad så att den inte ger upphov till fler oönskade missar, som kanske rentav hamnar i en container, precis som min förra kisse.
*Laika*
Sätt ut småmissarna på Blocket, det funkar alltid. Hoppas att du hittar nya ägare fort till dina små. Jag har alltid satt ut mina kattungar på Blocket o tagit en rejäl handpenning för dom också.
mvh. Laika
magiana
Tack för tipset! smile.gif men hur mycket är rejäl handpenning? Jag undrar också vem som ska ha pengarna för ingen vet vem som äger missarna. unsure.gif eller tillfaller pengarna dem som matat dem och bekostat maten? (dvs jag och grannen)

Fast egentligen har jag inte räknat med att få några pengar, jag är glad bara de hittar bra hem.
Fenja
Är det vanliga bondkatter brukar de inte vara helt lättsålda... annonsera på Annonsdirekt, Eklippet, Ehandla eller 30 Dagar, de är alla gratis. Ta en lagom summa (kanske 25 - 50 kronor tassen och hälften i handpenning) och försök att slippa avliva dem tror jag är det bästa... Pengarna behåller du som tack för hjälpen!
Mvh
Fenja
magiana
Tack för de nya tipsen smile.gif Jag ska prova att annonsera där och se om det blir napp. (Tyvärr är de ju vanliga bondkatter.) Tänkte också annonsera på statoil och ica.
Fenja
Om du visar bild på dem så brukar svaren bli flera!
Mvh
Fenja
Frida Sandman
Våra "vanliga" bondkatter tog jag betalt 200 kronor/misse och satte ut bild på blocket. Endast telefonsvar och dessutom kom köpare upp till 35 mil ifrån för att köpa! Det kallar jag seriöst! Då funderar man inte på om kissen fått ett bra hem, när man hunnit prata i telefon med köparen, plus att man träffat dom vid avhämtningen.

Får vi fler kattungar är det garanterat att blocket blir annonsplatsen. Vår annons satt ute på nätet i ungefär tolv timmar innan jag tog bort den, då hade vi fått borttingat vår afyra kattungar, plus att vi hade en-två reservköpare på VARJE kattunge!

Blocket är bäst!!!
Nutten
Annonsera också inne på kattforumen! Om inte annat får man ännu fler som hjälper till att hitta hem smile.gif
magiana
Tack alla som engagerat sig! Jag ska försöka få tag i en digitalkamera så fort som möjligt så jag kan få bilder till annonsen. Sen får man väl se hur det går...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon