ivrell
Hej!

Jag har fått tips om två grässorter som låter trevliga men jag har ännu inte sett bilder eller kollat upp allt om dem för att bli redo att plantera.

Har någon mer info om dessa?
Japanskt älggräs; Filipendula purpurea "Elegans"
Fukt, sol-halvskugga, 1 m, juli-augusti

Japanskt gräs: Miscanthus sinesis, näringsrikt, fuktigt, sol

Jag bor i Stockholmstrakten. Hur djupt skall det vara när man planterar dem?
Sprider de sig? Måste man avgränsa?
Hur lång tid tar det för dem att etablera sig?
När på året skall man plantera?

Ja, det var några funderingar.

Hälsningar
Carin
alex
Jag försökte lägga upp en bild av dem men det funkade inte, jag rekomenderar i stället att du söker på google efter dem
Lena N

Filipendula purpurea "Elegans"
Sylvia
Nämnas bör att älggräs INTE är ett gräs, även om man kan tro så när man ser det svenska namnet. Den är en vacker perennaväxt.
birgitek
Är älggräset härdigt till zon 3? Jätteläckert!
Birgit Ek
ivrell
Tack för bilden och informationen. Jag trodde att japanskt älggräs var en grässort. Är det likadant med japanskt gräs?

Det Japanska älggräset är tänkt att kombineras med rödbladig alunrot, Daggkåpa, det Japanska gräset och med Astilbe x arendsii-hybrider.

De kommer att planteras under Svartplommon Prunus "Nigra". Det ser fint ut på skisserna. smile.gif Är bara fundersam på jordkvaliteten.

Hälsningar
Carin
Lena N
Det japanska älggräset sprider sig med underjordiska utlöpare så att det efter några år börjar att invadera omkringliggande växter. Fodrar alltså lite arbete att hålla efter det. smile.gif
ivrell
Hej!

Således bäst att planera för utlöparna redan vid planteringen. Tack!
Carin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon