|
Kaja Lund
10-02-2003, 09:09
Sitter här och planerar rabatter inför sommaren... Så roligt men samtidigt en vånda.. inte lätt att se framför sig hur det kommer att bli.
Men nu undrar jag om någon har förslag på perenner som blommar länge? Färg o form spelar ingen roll, jag har en stor trädgård som behöver fyllas!
Louise i Göteborg
10-02-2003, 13:41
Oj, oj, oj
Perenner finns det många av......................
Geranium (av många sorter) blommar länge så även jättegaggkåpa som är en tacksam kompis om du har stora ytor att fylla. Den blommar längre i skugga/halvskugga.
Perenna blomstersalvior blommar ofta två gånger om du klipper ner dom (detta gäller många andra också).
Fänrikshjärta blommar länge.
Detta var några men du får säkert många många fler förslag.
Mariann
10-02-2003, 14:24
Mjölkklocka om man är för det lite skira, finns i rosa, vit o ljusblå färg. Höstvädd (scabiosa)vit eller blålila eller varför inte fältvädden något kortare o lila.
Kerstin i Malmö
10-02-2003, 15:50
Min stora favorit echinacea purpurea - röd solhatt är oerhört tacksam. Vacker under uppväxt och står sedan väldigt länge in på hösten och fin även om vintern. Finns även i vitt som är lika fin.
Kärleksört är också en goding.
Kinesisk riddarsporre har jag haft lång glädje av, den har en strålande, nästan självlysande blå färg som jag gillar. Klipper man överblommat håller den på i princip hela sommaren.
Sedan gillar jag funkia av alla de slag för de dekorativa bladen skull men blomstänglarna som blir går inte heller av för hackor.
Daggkåpa, klipp bort blommorna och den står fin hela sommaren!
Kerstin
Färgkulla, Anthemis tinctoria, blommar flera månader och lyser soligt gult. Frösår sig lätt. Höstöga, Coreopsis verticallata, börjar blomma något senare men håller sedan på till hösten även den. Frösår sig inte utan håller sig snällt på plats.
Kantnepeta!!! *fånler* Förra året blommade mina från maj till oktober! Alunroten blommade snällt från maj den med, ända till september (ngn som har mad gröna blad & rosa eller vita blommor, mejla mig för bytesdiskusion) bara man plockade bort de överblommande floret då & då... Jätteprästkragen tillhör långblommarna, den med. Vissa rosor, tex "Lousie O´Dior" kan tom ses blomma i november...
Varför inte lite malva, tex malvan Zebrina. Blommade 2002 till snön kom (visserligen redan i oktober.
Tremastarblommar (Tradescantia andersoniana) finns i olika blå nyanser och även vita. Blommar från juni till frosten kommer.
CITAT (Lena N @ 15-02-2003, 00:37) Tremastarblommar (Tradescantia andersoniana) finns i olika blå nyanser och även vita. Blommar från juni till frosten kommer.  Hej Lena N Är denna blomma stor .....och köper du 1 planta eller sår man ????? Den är kanon läcker  Fina bilder hade du i ditt album ,och sambon ,,^..^,, snygging MVH Exotic
Alpiner i Halmstad
15-02-2003, 12:32
Under "bädden" Växtbeskrivninar i vår hemsida har vi beskrivit låga perenner. M.v.h. Bernt
Fialotta
15-02-2003, 13:18
Lena N
Jag vill fråga bild 3 i ditt album under blommor i trädgården... en blå klockblomma som såg urläcker ut... vad är det för namn på den vet du det? Eller om det är någon annan som vet... blev eld o lågor över den
CITAT (maudan @ 15-02-2003, 13:18) Lena N
Jag vill fråga bild 3 i ditt album under blommor i trädgården... en blå klockblomma som såg urläcker ut... vad är det för namn på den vet du det? Eller om det är någon annan som vet... blev eld o lågor över den Nu är det någon annan som svarar... jo, det är Scilla campanulata syn. S. hispanica, spansk klockhyacint. Du får sätta lökar på hösten så blommar den nästa vår.
Tack Sylvia för namnet på min spanska klockhyacint. Jag har fått några lökar för många år sedan utan att givaren visste namnet. De förökar sig ganska bra och tycks tåla det mesta. Jag har haft dem med mig i två "flyttlass". Tremastarblomma borde gå att köpa på de flesta plantskolor, eller åtminstone beställa. Det är en tålig växt som man kan föröka ganska flitigt genom delning. Höjd 40-50 cm, växer till på bredden men inte så mycket så det stör, frösår sig inte vad jag märkt.
Fialotta
15-02-2003, 21:50
Tack Sylvia o Lena
Den ska jag fösöka få tag i...nu har jag namnet
Tack
Alla rudbeckior - vita, röda, gula och Linnés döttrar - dvs stjärnflocka. Blir buskig tuva med härliga blommor. Blommar läääänge! Själv skulle jag aldrig kunna leva utan mina acklejor - men de är ju inte perenna utan bienna. Men de självsår sig så tappert att man tror de är perenna!
Nenna vid mälaren
25-02-2003, 21:54
Tremastarblomman kan bli sisådär halvmetern hög om man är snäll mot den. Jag är övertygad om att den går att så, men hur resultatet blir är en annan femma - alla sorter som finns i handeln är hybrider, dvs. korsningar, och du kommer med andra ord inte att få en planta lik moderplantan. Satsa istället på att köpa dig en planta när dessa börjat blomma fram i sommar, de är inte speciellt dyra och finns i ett antal läckra varianter. Från vitt via rosa till blått. Och allt däremellan...
Annelie
26-02-2003, 09:49
Hej, Jag letar efter en låg långblommande perenn. Inte högre än 10-15 cm och färgen ska helst vara vit. Jag har tittat på nästan alla de förslag som dykt upp här i denna tråden men inte hittat någon så låg som jag vill ha. Lena N CITAT Fina bilder hade du i ditt album ,och sambon ,,^..^,, snygging  Din sambo är slående lik min - och lika snygg! Kanske är de släkt
Louise i Göteborg
26-02-2003, 09:55
Hej Annelie
Karpaterklocka???
Låg, långblommande och finns i vit form.
Hej Anneli!
Hängslöja, Gypsophila repens 'Alba' Vita blommor, 15 cm hög, blommar juni - aug.
Blodnäva, Geranium sanguineum 'Album' Vita blommor, 15 - 30 cm hög, blommar juli - sep.
Kan inte låta bli att skriva: Tusensköna, Bellis perennis och Cerastium tomentosum, Silverarv. Båda med vita blommor 10 -15 cm höga, de blommar båda i maj - juni.
CITAT (Annelie @ 26-02-2003, 09:49) Lena N CITAT Fina bilder hade du i ditt album ,och sambon ,,^..^,, snygging  Din sambo är slående lik min - och lika snygg! Kanske är de släkt  Självklart är de släkt. Kattsläktet består i stort sett av idel snyggingar med stor personlighet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|