Full version: Så lök från frö
humla
Någon som testat?

Tyvärr så misslyckades ca halva min lökskörd i år, eftersom de gock i blom. Jag köpte sättlök från en matbutik (rödlök), och satte dem i slutet av april.

Jag har läst att det är mindre risk att lökarna går i blom om man själv sår dem från frö.

Men hur funkar detta? När ska man så? Hur ska man så? När plantera ut? Blir resultatet bättre?

Tacksam för svar och tankar! smile.gif
Annki
Känner igen problemet! Vår rödlök gick också i blom (ca hälften), den andra halvan bara la sig ned och dog. Troligen p g a det myckna regnandet. Vi satte våra den 1/5 (Shlm). Jag brukar köpa röd sättlök, och det brukar gå jättebra vid normal väderlek. Den blir inte riktigt lika stor som den gula, men helt okey. Gula löken har dock stortrivs i år.

Har en god vän som testat att så lök. Men det hinner aldrig bli några lökar. Så jag tror nog ändå på sättlök. Vi får se om vi får några bra tips från omgivningen.
Åsa, mälardalen zon 2
Bor man i zon 1-2 kan man hinna få fullstora lökar vid direktsådd, högre upp bör man förkultivera löken ifall man använder frö.http://www.odla.nu/vegt/matlok.shtml

Kopierat från Runåbergs, om löksådd:

"SÅDD: Så de svarta fröna ca 1 cm djupt i mars - april, inomhus eller i drivbänk. Håll god värme under groningen, gärna 20 - 25°C. När plantorna kommit upp ska de stå ljust, luftigt och svalt. I synnerhet de sista veckorna innan utplantering är det viktigt att temperaturen inte är för hög (max 15°C). Annars kan löken börja svälla i förtid, i tron att det är full sommar. Plantorna blir stadigare om man, under de första 4-6 veckorna, klipper bladen då och då till en höjd på ca. 6 cm. Klippet går bra att äta som gräslök. Plantera ut på friland så snart jorden blivit lite uppvärmd och frostrisken är över. Sätt löken grunt och fast. Lök har lång utvecklingstid och kan bara sås direkt på friland i södra delarna av landet. Så 40-60 frön/sträckmeter. Vid sättlöksodling sås 4-500 frön/sträckmeter i ett 10 cm brett band."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon