Madeleine1
31-07-2004, 12:49
Noterade just att jag saknar växter som doftar i trädgården, nu när schersminen och min Rosa Helenae 'Lykkefund' har blommat över. Är det någon som har förslag på vad jag skulle kunna ha som doftar nu (slutet av juli/början av augusti) eller snarare 'sprider' väldoft...? Jag menar inte växter som man måste stoppa näsan i, utan sådant som känns all världens väg ändå...
lavendel
vi köpte nyss tre plantor - för att vi bara inte kunde motstå doften
Hannele
31-07-2004, 12:59

Kaprifol!
Copycat
31-07-2004, 14:46
Blågull och Såpnejlikan, även om den klassas som ett ogräs. jag tycker att den doftar helt underbart, genom hela kvarteret.
Jag har en jätteläcker doftande hosta (som jasmin och lilja ungefär) som du kan få en bit av? Trädgårdsnattviol är också en ljuvlig doftare som jag inte har tyvärr. Till nästa år kan du så ettåringarna Dofttobak och Heliotrop som doftar mycket.
Mvh
Fenja
Kungslilja!
Det är min doft-blomma, nu när de flesta andra har sitt flor över.
Har både vit och gul kungslilja, den är enkel och inte alls kinkig.
Doftar bedövande! En tung bedövande GOD doft, som fyller luften många meter runt i kring, särskilt när kvällen närmar sig.
UNDERBAR!
/amaira.
Madeleine1
31-07-2004, 20:16
Tack för alla tips, hittills. Ni får gärna skriva fler!!

Fenja, jag vill gärna ha en bit av din doftande Hosta.

Har du adressen kvar eller ska jag skicka den igen? När kan man dela Hostor förresten? Funkar det nu?
Japp Madeleine!! Jag lägger på den på måndag eller tisdag i ett separat paket.
Mvh
Fenja
Grekisk lövkoja och narsisstobak...
/sollan
MRLINDELL
01-08-2004, 08:16
Vet inte hur många gånger den lagts in ... ämnet har avhandlats många många gånger och alla länkar som samlats finns i forumet.
Här är en av länkarna till en doftande trädgård ...
http://217.215.27.122/tradgard.htmlKaprifoler jag sett luktar inte så mycket.
Hannele
01-08-2004, 09:30
CITAT (MRLINDELL @ 01-08-2004, 09:16)
Kaprifoler jag sett luktar inte så mycket.
Vi har den vilda och den doftar ljuvligt! På kvällen mest.
Madeleine1
01-08-2004, 20:05
Jo, jag vet att ämnet doftande trädgård behandlats tidigare. Jag har sökt och läst, men jag är ute efter vad som doftar just nu eftersom det liksom "tagit slut" i min trädgård och det har varit lite svårt att sortera ut.

Tack för länken MRLINDELL.
lavendel
01-08-2004, 20:23
Hej!
Flox doftar underbart och börjar blomma nu!
Och så luktärter förstås...att mötas av den doften en sensommar/höst dag är rent paradisiskt!
Lavendel
Jag har Kantnepeta som jag inte kan undgå att gå emot när jag rundar hörnorna. Då sprider sig direkt doften.
Dessutom i springor i plattorna ex.vis Citrontimjan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.