Full version: Älgört
Ent
Hejsan!

Jag har läst lite om älgört här på odla.nu och det verkar ju vara schyst! Jag bor i Umeå och här verkar det finnas ungefär hur mycket älgört som helst . Kan jag kanske göra ett extrakt på dom eller hur skall man spara älgörten så att det medicinska effekterna bibehålls över vinter? tongue.gif

Det jag mest undrar är om jag lyckats artbestämma plantan rätt. Det jag undrar är om det finns någon växt som är lätt att förväxla med älgört och om det finns någon direkt giftig växt som man kan råka plocka istället om man är lite klumpig. wacko.gif

Jag undrar också om den är lämplig som krukväxt, fast jag gissar nästan att den inte är det så som jag sett den växa i dikena. Tänkte bara fråga för säkerhetsskull så man inte går miste om något. smile.gif
yla
plocka blommorna o lite av bladen osedan torka växten mörkt o varmt
o sen e de bara att bereda som the
Fenja
Nej, det finns inget du direkt kan ta fel på när du plockar älgört. Det ska väl möjligen vara: Brudbröd
De enklaste är att torka älgörten hängade i glesa buketter, smula sedan ner i burkar och förvara mörkt. Du kan göra ett febernedsättande och milt smärtstillande te på detta. Det går också att extrahera älggräset i alkohol, detta intages sedan teskedsvis i samma syfte. Eller också tillsätter du vi sirap och får en medicinskt verksam likör som smakar sommar!!
Jag har svårt att tro att den skulle överleva inomhus, men du kan säkert ha den på balkong i kruka.
Mvh
Fenja
Kattgräs
Det är svårt att förväxla älgörten. Jag försöker länka en bild på den från den "Virtuella floran". Där kan du också läsa mer om älggräs/älgört/mjödört (Flilpendula ulmaria).

Den enda släktingen som finns vilt i Sverige är brudbröd. Brudbröd är mindre (upp till en halvmeter) och de enskilda små blommorna har 6 kronblad till skillnad från älgörtens 5. Brudbröd växer på torrare ställen, medan älggräs föredrar fuktig mark.

p.s. Dessutom tror jag inte brudbröd är giftig.
Ent
Jätte bra!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon