Eva Swahn
10-02-2003, 10:21
Jag är nyfiken på vilka murgrönor som Murgrönans älskare, älskar mest! Jag har förra säsongen "upptäckt" murgrönan och att den finns i så många olika former och hur vacker den kan vara. Om man kollar på en länk som denna (se nedan) blir man lätt konfys, det finns ju massor att välja mellan. Vissa verkar krypa tätt mot underlaget andra blir buskga.
Kan man inte få en orientering i denna djungel?
www.neerlandstuin.nl/struiken/hedera.htlm
Kaja Lund
10-02-2003, 14:24
Oh så många fina murgrönor på den siten! Jag vill också ha murgröna! Har en douglasgran och det hade varit fint med murgröna som kryper under den o slingrar sej lite upp. Men vilka sorter är härdiga? Jag bor i södra Småland..
Helen i Skåne
12-02-2003, 20:05
Jag har två sorter i min trädgård, den storflikiga och den mörkt gröna. Den mörka klättrar på tallarna och den andra har jag i flera rabatter. Och fler blir det... Fantastiska bilder du hittat Eva! Ändå föredrar jag de "vanliga". Murgröna är suverän på flera sätt, de sprider sig snabbt, växer överallt, det går att klippa av revor och sticka ner och vips har man en ny planta. Jag har gjort så med många sticklingar och det är bara någon som inte tagit sig. Antagligen för att jag inte vattnat ordentligt. Som jag har sett så tycks den mörka ligga tätt mot underlaget och den andra är lite "viftigare". Honorna är de som blommar men det tar många år innan de gör det. Själv har jag aldrig haft någon som blommat. Jag såg en trädgård som bara hade träd och murgröna. Murgrönan täckte all mark, inget gräs alls. Och så träden lite varstans. Vansinnigt vackert och speciellt. Fast jag behöver lite blommor också, är inte alldeles fanatisk.
Kanske inte så mycket ledning utan mer mina egna åsikter och känslor för den här klängväxten...
Anders zon III
12-02-2003, 22:57
Vad bra ni har det som kan få murgröna att bli fin. Tycker mycket om växten, den är härdig nog, men det är alldeles för torrt för den för att kunna växa ordentligt här. På norrsidan av berget med mer fukt går den hyfsat, men de attans skogmössen gillar att knapra upp en hel del...
Eva Swahn
13-02-2003, 13:04
Anders:
Har man mus får man skaffa katt. Eller en råttjagande jycke. Eller lära sig leva med det delade utrymmet med de små kamraterna. Murgrönan "Baltica" nämndes som speciellt härdig, men det var ju inte problemet. Men är inte all murgröna giftig - även för små skogsmöss?
Helen:
Tack för info om murgrönan. Jag ska försöka mig på lite fler ovanliga sorter -även om jag riskerar att täppan kommer att se ut som ett kuriosakabinett. Meddelar senare hur det går. Murgrönan är som vissa kvinnor - blommar inte förrän i mogen ålder. Sympatiskt.
Anders zon III
13-02-2003, 21:25
Gillar katter men är väldigt allergisk, så det är inte att tänka på att skaffa sådan. Dessutom är gnagarna som mest aktiva under vårvinterns snö när deras reserver tryter och jag inte är i stugan... Då är klematis, murgröna, havtorn och körsbärsträdsbark mums för dem har jag märkt.
Min strategi nu är att plantera så mycket så att det räcker åt dem också, jag tror de vill ha varierad kost så de äter nog inte all murgröna om det är mer liksom... (kanske naiv förhoppning...)
Har inte märkt att Baltican är härdigare. Kanske det att den växer långsammare och därför inte blir så "vattnig" i grenarna och därmed frostkänslig.
Hannele
13-02-2003, 22:23
Jag har väldigt fin variegerat murgröna, som marktäckare under mina formklippta järnekar.
Man kan
tapetsera med murgröna som Ulla Molin gjort:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.