Full version: vinstock
fleischer
hej!

har en gammal vinstock som är u-formad. Den har fått långa (2-3 meter) gröna grenar varje år, som bundits upp hjälpligt. Dessa har till hösten skurits ned ända ner till "u-et". Det har inte blivit nåra vindruvor. Nu har jag satt en spalje på väggen över, och satt upp de gröna långa grenarna, innästlade i spaljen, så att de får mycket sol, samt skurit bort en hel del av de gröna grenarna. Det är väl ca tio grenar som får plats i spaljen.

När jag har tittat på vinstockar som bär frukt är det från vedartade, men tunna, grenar som druvorna växer (på en liten nyutväxt "gröning"). Min fråga, de gröna långa slanor som nu är uppspaljeade så fint, ska jag låta dem vara kvar under vintern så att de blir vedartade? Kommer det då komma skott ifrån dessa nästa år, vilka jag toppar efter druvklasen (dvs så de hänger ganska kort ut från spaljén)?

Dvs, gör jag rätt? inga druvor i år, pga att jag låtit dem växa och skapa fundament för kommande skördar, då jag låter dem vara kvar till vintern och bli vedartade?

skulle bli väldigt glad för hjälp, då jag haft stocken i flera år men det har aldrig blivit mer än små fruktämnen, trots att stocken står helt rätt och absolut tillräckligt varmt.

Håkan - glad amatör i äppelparadiset Gisebo
Åsa, mälardalen zon 2
Vindruvorna kommer på årsskotten på mina vinrankor (Himrod, Zilga, Spulga, Sukribe), framåt hösten börjar även årsskotten bli förvedade annars skulle de inte klara vintern. Jag har bara gjort så att jag valt de skott som ska bli själva knotiga stocken, på senhösten klipper jag in alla årsskott så enbart 1-2vilande ögon finns kvar (skottet blir bara en stump, det är dock viktigt att behålla dessa vilande ögon tror inte man får blom ifall man klipper bort dem). På sommaren i början av juli ungefär pincerar jag växten = de skott som ej har bär kortas in till 4 blad de skott som har klasar kortas in 1-2blad efter sista klasen.
fleischer
så, de gröna som nu är 3 meter och uppspaljeade skall i själva verket pinceras redan nu efter fruktämnet?

ska också säga att förra året gjorde jag så, att jag lät småstumpar vara kvar, som de gröna långa nu växer ut ifrån
Åsa, mälardalen zon 2
Fruktämnet? vid det här laget borde det väl vara frukter på gång. Jag brukar pincera mina vinrankor när jag ser att bären svällt till små ärtor.

Jag var ute och fotade vinrankorna för några minuter sedan såhär ser det ut just nu.

Himrod i kallväxthuset

Zilga vid förrådsväggen
fleischer
har inget som liknar detta... suck.. jag sparar så det blir långa vedartade pinnar i spaljen, som jag nästa år får ta skott och hantera.... har två minimala klasar, där druvorna är stora som knappnålshuvuden..

dina klasar ser fina ut :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon