johannareb
01-08-2004, 08:32
Jag vill flytta min krusbärsbuske som jag köpte och planterade i våras, för jag planterade den helt fel. Den står skuggad av en annan växt. Dessutom ska jag få två vinbärsbuskar som jag också ska plantera hos mig. Frågan är nu: Kan jag göra det nu? Eller ska jag vänta till höst eller vår?
Det bästa är nog att vänta till i höst, men om du håller efter ordentligt med vatten kan du kanske göra det nu. Risken är väl att eventuella bör går om intet om du flyttar den på en gång.
Vinbären mår nog bäst av att komma i jord så snart som möjligt om de är uppgrävda, annars skulle jag vänta med dem med.
Mvh
Fenja
Björkhagen
02-08-2004, 15:48
För 6 veckor sedan flyttade vi en krusbärsbuske som var full med omogna krusbär. Nu är de bären störren än på de andra buskarna... Mitt råd är att du måste vattna, vattna och vattna. Jag har haft tur i oturen med att det har regnat så mycket, men om det nu blir bättre väder får du väl hjälpa till med vattenslangen.
Om du kan / orkar vänta tills bärsäsongen är över är det nog ändå säkrare.
Lycka till!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.