MrNorth
Jag köpte en flikbok för en månad sen av en platskola... planterade den enligt alla kostens regler... vattnade på så mycket som jag ansåg behövas med tanke på det kopiösa regnandet. För en vecka sedan upptäckte jag att bladen börjar bli hårda och gula... och trots att jag gett den mängder med vatten så fortsätter bladen att gulna... går den att rädda?? Hur ska jag bära mig åt? Tur att jag har garanti för trädet är ganska dyrt. Jag har köpt för tiotusentalskronor växter till min "nya" trädgård... och detta är det enda träd jag har haft problem med. Mina japanska lönnar växer så det knakar... kan jag bara ha haft otur? För jag ser inte hur jag kunde gjort annorlunda. Borde jag vattnat ändå trots att det flöt i rabatten under regnperioden vi hade för nån vecka sedan?

MVH
Henrik
Cilla
Jag tror inte att problemet är otillräcklig tillgång på vatten. Gula blad brukar tyda på för mycket vatten eller för djup plantering, men en månad är kort tid och det finns många etableringsproblem som kan uppstå med träd.

Trädet kan ha fått vattenupptagningsproblem om rötterna växte runt i krukan, sk rotsnurr. Dyra träd med rotsnurr på de lite grövre rötterna bör man inte köpa, är det snurr på de finare rötterna klipper man upp dem.

Eftersom alla plantskolor mig veterligen tycker att de säljer bra plantor och t ex inte beskriver att klippa upp rotsnurr i sina planteringsråd så är det en god idé att kontakta stället du köpte trädet av.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp rotsnurr är en ganska vanlig orsak till varför inte träd tar sig.

+ bok överlag tillhör de träd man brukar rekommendera vårplantering för (även krukodlade) p.g.a att de kan ha svårare med etablering senare på säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon