Hej! jag har flera nyss utblommade fingerborgsblommor med långa utblommade blommstänglar. Nu vill jag att dessa ska komma nästa år ochså. hur gör jag för att detta ska ske? Vill även klippa ner dessa stänglar och ta fröer, kan man göra det så tidigt fast dom nyss är utblommade? ska man då torka frökappslarna för att få ut fröerna av dom.
MVH Albin
Hej och välkommen hit!
Fingeborgsblomman är bienn - tvåårig. Första året kommer en grön bladrosett och året därpå blommar den. Normalt sett frösår den sig på egen hand så att har man väl fått in den i rabatterna håller den sig kvar! Men visst kan du klippa blomstänglarna och ta fröer, jag brukar plocka de som börjar skifta i brunt och lägga dem på eftertorkning inomhus på ett kaffefat. Ofta spricker de och fröerna rinner ut, de är små och i rikliga mängder! Spricker de inte krossar du lätt kapseln mellan fingrarna.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
02-08-2004, 15:13
men den som blommat ,kommer aldrig igen .Däremot lär du ha massor av självsådda nästa år, även om du bara låter dem vara
thomaswahlqvist
02-08-2004, 17:27
Det finns annorlunda fingerborgsblommor i min trädgård.
Jag har små grekiska fingerborgsblommor som blommar för andra gången i år, är inte helt säker för det är en lite rörig rabatt.
Men något som jag är bergsäker på är fyra Digitalis x mortonensis, de blommar för andra året och det är exakt de fyra plantor jag haft i tre år nu.
De är lägre och kompaktare än andra fingerborgsare, lite ludnare blad och även blommorna är ludna.
De verkar inte fröså sig själva, jag fick tag på frön via STA.
Ölandshälsningar Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.