Ullet
Bladen är knöliga o buckliga, ihopknycklade o m svarta prickar under, ser inga djur direkt (kikade inte så hiskla noga), ser inget trevligt ut alls. Vad är det och vad gör jag åt det? Vill gärna inte spruta med nåt då det är mkt bär strax under, eller spelar det inte ngn roll?
kristerh
Det låter som angrepp av bladlöss sleep.gif typiskt för dem att de nya bladen knycklar i hopsig, de kanske inte finns kvar pga att någon trevlig nyckelpiga ätit upp dem wink.gif om du villvara på den säkra sidan kan du spruta med såpa, det gör ingen skada på bären.
krister
Ullet
Såpa det blir då... rolleyes.gif Har aldrig sett så mkt bladlöss som i år, inte heller har det varit myrinvasion på de nio år jag bott i det här huset. Massor med myror, överallt! I trädgårdslandet, inomhus (nåja, några inomhus men aldrig tidigare) osv. Är det blötan som gjort det?
lillalupin
Jag hittade två toppar på min röda vinbärsbuske som också såg ut som du beskriver. Jag klippte av dom, men det kanske var dumt? blink.gif
Det är kanske inte så mycket finess inblandat första säsongen som trädgårdsägare, men med kalätna klematisar och kalätna krolliljor i färskt minne så ville jag inte riskera något otyg på vinbärsbusken också... tongue.gif
kristerh
CITAT (lillalupin @ 03-08-2004, 08:58)
men med kalätna klematisar

Klematisen är nog uppäten av klematisstekelns larverl sleep.gif leta efter små knottror på stammen på försommaren, försök att klämma sönder dem,
det kan vara så att det har lagts ägg i hela klematisen, då kan det ju vara svårt att klämma, då är det nog bara besprutning med pyrex eller provado som gäller, om du kommer åt förståss wink.gif
krister
lillalupin
Tack för hjälpen! Sökte runt lite på nätet efter klematisbladstekel och såg att man även kunde försöka hacka upp jorden runt klematisroten lite försiktigt, för dom övervintrade visst i marken. wacko.gif Tänk min stora förvåning när klematisen en dag var helt kal!... Inte hade jag tänkt på att leta efter knottror på stammen, men nu vet jag till nästa vår. Hoppas det blir blommor då, det är en alpklematis har det sagts mig, och jag har ingen aning om hur den ska se ut... Ja att den egentligen ska ha blad förstår jag ju... tongue.gif
kristerh
CITAT (lillalupin @ 03-08-2004, 13:41)
Tack för hjälpen! Sökte runt lite på nätet efter klematisbladstekel och såg att man även kunde försöka hacka upp jorden runt klematisroten lite försiktigt, för dom övervintrade visst i marken. wacko.gif Tänk min stora förvåning när klematisen en dag var helt kal!... Inte hade jag tänkt på att leta efter knottror på stammen, men nu vet jag till nästa vår. Hoppas det blir blommor då, det är en alpklematis har det sagts mig, och jag har ingen aning om hur den ska se ut... Ja att den egentligen ska ha blad förstår jag ju... tongue.gif

Ja den verkar gilla den småblommiga klematisen..
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon