vigge
Har under en längre tid haft lite problem med vissa växter på min balkong...

I börjar ser alla växter jättefina ut och tar sig gott...

Sen helt plötsligt fick jag spinn på en murgröna på balkongen... slängde murgrönan och sprayade lite provado+ på växter i närheten... men ändå så fick flera andra växter samma "symptom" som murgrönan, förutom spindelväven runt vissa blad...
Bladen typ tappade färg och "drog" ihop sig... efter ett tag blev bladen bruna li kanterna... och vissa blad blev helt bruna och vissnade ihop.

Fick slänga några stora tomatplantor som jag hade hoppats på skulle ge lite goda tomater under sommaren....

Nu har även chilin börjat se lite hängig ut och de nedersta bladen drar också ihop sig... Och gyllenbären har också blivit lite liknande....

Ska ta några bilder... men någon kanske har en susning om vad det kan vara ? Behöver dem någon speciell näring ? Mer/mindre vatten ? Annan temp ? Mindre starkt solljus ?

Tacksam för alla svar...
vigge
glömde en sak också.... en jordgubbsplanta fick också spinn ca 1 månad efter murgrönan. Så slänge jordgubbsplantan för säkerhets skull...
ester
Jag har inget spinn utomhus, men inomhus har jag allt utomgröna fingrar och mina krukväxter dör på löpande band.

Farmor & farfar kan en massa om växter och är mina stora idoler biggrin.gif
Farmor säjer att man ska spraya badrumsspray, sån med salmiak i, om man får spinn eller bananflugor. Bananflugor i krukväxterna botas väl med tändstickor tror jag, men bananflugor i sopkorgen biter badrumssprayen på. Jag utrotade även mjölbaggar med badrumsspray!

Prova att tvätta hela balkongen där växterna ska stå för förmodligen är det väl nåt som "smittar".
vigge
hehe... får kanske prova ta ut allting från balkongen och tvätta den ordentligt... wacko.gif

Kan det va cigarettrök ? Folk som röker när dom är här hemma gör det på balkongen... öppnar fönstren och så, men det kanske påverkar växterna mer än man tror ? unsure.gif

tack för hjälp iaf... säg till om ni kommer på något mer ... biggrin.gif
vigge
Här kommer 2 bilder iaf på chiliplantan... den har blivit lite hängig... och som ni ser så drar vissa av dem nedre bladen ihop sig... vissa får även små vita prickar på sig. Samtliga växter som har varit drabbade får nästan snarlika symptom.

Bild 1

Bild 2
curman
Hej. Jag odlar också spansk peppar, men har inte såna fläckar. Ser du djur där? Det ser ut som om något har "sugit ur" bladen. Det kanske är något av dessa? (Länk) Skadedjursguiden
ÅsaF
Provado plus funkar mot spinn men det bör man inte spreja på sånt som ska ätas. Prova att spreja den med vatten på kvällen för spinn tycker inte om fukt. Har du skugga på morgonen så kan du även spreja då. Bladen kan bli brända om du har på vatten när solen skiner som starkast så därför är det bäst om det är skugga. Låt inte växterna torka ur för mycket.

Sen smittar spinn så ställ växterna en bit ifrån varann.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon