|
Full version: Mera grodor!
Vi har massor av grodor i och runt om trädgården! Och olika sorter verkar det vara också. Hur många finns det?
På stallplanen har vi mest gråbruna grodor av normalformat. På husets framsida och längs diket till uppfarten finns röda grodor. Mörkröda uppe på och vita under magen. De är större än de gråbruna och de vänder sig med magen i vädret om man skrämmer dem. Bakom huset, i jordgubbslandet, har vi de konstigaste grodorna. De är tigrerade i beige och brunt. Riktigt tigerrandiga. De är inte små som de gråbruna och inte stora och runda som de röda utan de är långa och hoppar jättelångt. Det konstigaste med dem är att de skriker!!! Jag har hört grodor knarra och sjunga, speciellt utomlands, men jag hade aldrig tidigare hört en groda skrika. En av katterna jagade en såndär tigrerad groda och den skrek, jättehögt! Först fattade jag inte att det var grodan utan trodde att det var en fågel eller en fladdermus.
Vad är det för konstiga grodor som bor i min trädgård?
den tigrerade låter som en lökgroda
den röda. kan det vara en stinkpadda tro?
Gossen Ruda
01-08-2004, 20:45
Jag skall studera min litteratur lite närmare i morgon men undrar lite över din hemort. Vissa grodor finns bara i vissa landskap.
OJ säger jag bara! Grattis! Var RÄDD om dem!!!!!!!!
Här på Mälaröarna finns bara vanlig groda och åkergroda. De ser dessutom ungefär likadana ut, och är vanliga i hela landet vad jag förstår. Även om också de får se sin livsmiljö minskas.
Många grodarter är sällsynta (alla är fridlysta) och flera av dem är starkt hotade. Främst p.g.a. det förändrade lantbruket och det förändrade landskapet, där vattensjuk mark, diken, vattensamlingar osv försvinner alltmer.
Intressant att få veta vad det är du har, och ...Var bor du? Nånstans i södra Sverige i alla fall.
/amaira.
CITAT (amaira @ 02-08-2004, 10:25) OJ säger jag bara! Grattis! Var RÄDD om dem!!!!!!!!
Här på Mälaröarna finns bara vanlig groda och åkergroda. De ser dessutom ungefär likadana ut, och är vanliga i hela landet vad jag förstår. Även om också de får se sin livsmiljö minskas.
Många grodarter är sällsynta (alla är fridlysta) och flera av dem är starkt hotade. Främst p.g.a. det förändrade lantbruket och det förändrade landskapet, där vattensjuk mark, diken, vattensamlingar osv försvinner alltmer.
Intressant att få veta vad det är du har, och ...Var bor du? Nånstans i södra Sverige i alla fall.
/amaira. Jag bor på landet i Älvsborgs län. Här har varit jordbruk, men det var länge sen det sista i närområdet lade ner. Nu finns vi och en gård till som har en mindre besättning djur för skoj skull. Vi har EU-bidrag för återskapande av slåttermark, vilket betyder att våra djur och vår röjsåg ser till att markerna inte växer igen, men i övrigt vare sig gödslar, plöjer eller sår vi. Så jag kan nog tänka mig att grodorna får leva ostört. Vi är även lyckliga över våra fem par lausvalor som varje år bygger sina bon i ladugårdstaket. De skitar ner, men det är fint att se dem komma tillbaka varje år
Gossen Ruda
02-08-2004, 19:56
Märkeliga saker hända tydligen. Dom konstiga först. Nog måste jag hålla med pejori att det låter som Lökgroda. Dom är längsrandiga i bruna nyanser och är dessutom kända för att skrika när dom blir angripna. Det är bara det att dom finns i Sverige bara i sydvästra Skåne!!!!! Nu kan nog dom flesta grodor och paddor skrika, jag har hört en padda som lät som ett skrikande barn. Varför den skrek vet jag dock inte.
Beträffande dom röda så kan våra bruna grodor alla vara mer eller mindre röda och kan vara svåra att bestämma för den oerfarna. Den vanliga grodan blir dock störst. Det är vad jag kan få fram.
Undrar lite om man skulle kunna fråga Claes Andrén eller Göran Nilson? Dom huserar på Göteborgs Universitet så det är inte så långt. Jag skall kolla lite med mina kontakter. Jag känner en grodman på Naturhistoriska museet. Återkommer i ärendet.
CITAT Jag känner en grodman CITAT Nu finns vi och en gård till som har en mindre besättning djur för skoj skull. Vi har EU-bidrag för återskapande av slåttermark, vilket betyder att våra djur och vår röjsåg ser till att markerna inte växer igen, men i övrigt vare sig gödslar, plöjer eller sår vi. Så jag kan nog tänka mig att grodorna får leva ostört. Heder åt er!!!  Som bidrar till bevarandet av mångfalden!!! Och vårt genuina svenska landskap!!! Ladusvalor... På en stor ladugård här i närheten, där de föder upp hereford, hörde jag att de envist raserade och förstörde ladusvalornas bon, enligt EU-direktiv. För att de inte ska sprida salmonella!:angry: Men det har de ju inte gjort förut! I Sverige har vi varit förskonade från salmonella, till stor del. Ändå har vi ju haft bra mycket mer ladusvalor än vi har idag! Stor varm kram! /amaira.
Lars-Olof Arvids
03-08-2004, 10:34
Jag instämmer helt med föregående inlägg! Olle
tur att dom får vara kvar i stallen då hoppas jag man blir tokig på såna idiotiska regler tokig galen o ARRRRRRRRRRRRRRRRG
andersen
03-08-2004, 12:43
CITAT - Under 1999 misstolkade nitiska personer EU:s mjölkdirektiv och förbjöd Ladusvalebon i ladugårdarna (man tolkade ladusvalor som "fjäderfä" trots att det betyder tamhöns. Vi vill se till att detta allvarliga misstag inte upprepas genom att sprida information. se artikel Tack tack tack tack TACK andersen!!!!! Om den ladugården jag skrev om, inte har upptäckt sitt misstag än, kommer jag att berätta det!!! Jättekram från amaira
CITAT (amaira @ 03-08-2004, 11:20) På en stor ladugård här i närheten, där de föder upp hereford, hörde jag att de envist raserade och förstörde ladusvalornas bon, enligt EU-direktiv. För att de inte ska sprida salmonella!:angry: De skitar ner nåt otroligt och jag har också hört att de kan sprida smittor eller att det skulle vara olämpligt att ha dem i stallarna. Fast hos oss går djuren ute från maj till oktober och det är just den tiden som svalorna bor i stallet. Jag brukar låta bli att städa på försommaren och istället rengöra ordentligt innan djuren flyttar in på hösten. Foder och strö köps in varje höst så det ligger heller inte något som kan ta åt sig ev. smitta. För även om svalorna är fria från smittor så kan ju gnagare eller andra smådjur sprida nåt. Bättre att ha det nystädat och fräscht när djuren bor i stallarna och låta svalorna få husera fritt den lilla tid på sommaren som de bor hos oss. Och när svalungarna lärt sig flyga vågar inte ens katterna gå in i stallet. Även upp till huset och i sicksack mellan stolparna till verandan flyger de små kamekaze-svalorna. Klart att de ska få bo kvar! Och jag hoppas att andra också tar sitt förnuft till fånga och ser till att vår natur får fortsätta att leva.
Kattgräs
03-08-2004, 19:41
Följande grodor och paddor finns i Sverige: vanlig groda åkergroda långbensgroda lövgroda lökgroda dammgroda/gölgroda ätlig groda klockgroda (- inplanterad igen efter att ha varit utrotad sedan 1960-talet) vanlig padda grönfläckig padda stinkpadda Mörkröda grodor kan vara vanlig groda eller möjligen åkergroda. De finns i alla möjliga färgvarianter. Eller så kan det vara ett ungt exemplar av vanlig padda. Beteendet att lägga sig på rygg skulle kunna vara ett sätt att lura rovdjur att de är döda och därför ointressanta att äta. Vad lycklig du är som har grodor! Vi har bara fästingar och sniglar, känns det som...  Här är förresten ett projekt om lökgrodor med bild!
Gossen Ruda
03-08-2004, 20:16
Jag har nu fått tag på grodmannen, som egentligen heter Torkel Hagström, och diskuterat saken lite. Dom stora röda är förmodligen den vanliga paddan, det finns tegelröda färgformer. Att dom vänder sig på rygg kan bero på att dom är för tröga för att kunna fly. För att kunna bestämma dom olika djuren mer säkert fodras nog bilder, vanliga eller digitala. Går det att ordna?
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2004, 21:16) Jag har nu fått tag på grodmannen, som egentligen heter Torkel Hagström, och diskuterat saken lite. Dom stora röda är förmodligen den vanliga paddan, det finns tegelröda färgformer. Att dom vänder sig på rygg kan bero på att dom är för tröga för att kunna fly. För att kunna bestämma dom olika djuren mer säkert fodras nog bilder, vanliga eller digitala. Går det att ordna? Jag ska försöka hinna upp dem med en kamera. Får väl ha nån av katterna med som sökhjälp. Lökgroda är det nog i alla fall inte. Mina grodor är inte lika den som jag såg på Kattgräs bild. Mina är mer tigerrandiga i helt bruna nyanser och de är smäckrare i kroppsformen. De röda kan nog vara små paddor. De hoppar inte utan kryper mer fram. Fast det är väl små paddor för de största exemplaren är bara något större än grodorna och rundare då.
Gossen Ruda
04-08-2004, 20:43
Säkert röda paddor då. Paddor kan visserligen bli mycket större än grodorna men det är inte så vanligt med riktigt stora. Lökgroda borta ur leken då. Väntar med spänning på bild(er).
Kattgräs
04-08-2004, 23:27
Jag googlade efter lite fler grodor. Här finns med några varianter i teckning och färg. På samma site finns bilder på andra grodor också. länk till Skånes herpetologiska förening, med bilder på svenska grod- och kräldjur. Paddor hoppar inte, de "går" eller "kravlar" mer än grodor som tar rätt snabba skutt. Grodor och paddor växer under flera år. De är inte könsmogna förrän efter ett par- tre år vanligtvis, paddor tar något år till på sig. Det låter nog som om de röda är paddor, trots allt. Formen stämmer också, de är liksom "rundare" än grodor som ger ett slankare och smäckrare intryck. Var rädd om grodorna och paddorna! De gillar insekter. en del lär också äta sniglar.
Mina skrikande grodor ser helt klart ut som den långbenta grodan! Fast de röda paddorna är inte lika nån padda på bilden. De är inte sådär vårtiga, det var därför jag först gissade att de var grodor. Nu är det så varmt att jag inte sett en enda groda eller padda i trädgårn, men snart letar de väl sig fram igen och jag ska vara redo med kameran!
Vi har också massor med söta lagom stora grodor vid vår sommarstuga!  Förra året döpte vi dem till och med. Efraim och Herr Rödlök var två grodnamn, sen kommer jag inte ihåg resten. Förr tycker jag nästan att det bara funnits pyttesmå grodor, och dessa närmare vattnet, men nu är de större och uppe vid huset. Man är ju rädd att trampa på dem men de är mest framme sent på kvällen och på natten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|