Dzad
Nu är jag här och klottrar ner ert forum igen med mina nybörjarfrågor. smile.gif

Om jag vill ta en stickling från en lönn, skall jag helt enkelt skära av toppen på den så att jag får en c. 10 cm lång bit, och sedan lägga roten i en liten hink med vatten (som jag förvarar inomhus eller utomhus?) och sedan vänta på att den bildar rot (hur länge tar det?). Kan jag, då roten har bildats, helt enkelt gräva ner den utomhus i jorden där jag vill ha den?
kristerh
Jag tror inte att det går att ta en stickling på rönn unsure.gif har aldrig hört talas om det. Kanske någon annan... vissa växter kan man vika ner en gren på jordytan och lägga lite jord över så växer det ut rötter , men rönnen? Jag tror nog att om du skall just ha en rönn får du så rönnfrön eller köpa en inågon plantskola. Vissa rönnar får ju rotskott, kan du inte ta ett sådant.
krister
Dzad
Okej. Gäller det samma för lönnar (eller skrev du bara rönn i misstag)?
kristerh
CITAT (Dzad @ 02-08-2004, 13:30)
Okej. Gäller det samma för lönnar (eller skrev du bara rönn i misstag)?

Sorry, det är måndag i dag, fel bokstav...
det gäller för bägge arterna.
krister
thomaswahlqvist
Om det går med lönn så gör så här.
Sätt sticklingen i kanten på en kruka med sandig jord, vattna lagom, knyt en påse om alltsammans och stöll i skugga i 6 veckor.
Du kan använda dig av ett rotningsmedel oxå, sök mer här på forumet så lär du dig.
Är lite osäker på Lönn, jag har provat att ympa in ett öga på en annan liten lönnplanta.
Ölandshälsningar Thomas unsure.gif blink.gif
Nutten
Sticklingen kan vara grön och mjuk i veden, alternativt semi-hård. Bör alltså inte ha förvedats fullständigt, för då är det alldeles för svårrotade...Sätt annars i sand/sandig jord som tidigare föreslagits här.

Vill du veta mer om förökning av alla de växtslag så finns det en toppenbra bok som heter Plant Propagation: principles and practices. ISBN 0-13-206103-1
Ludvig Johansson
Lönn ska tas som mjuk eller halvmjuk stickling. Stoppa dem i grov sand. Spraya löven då och då. Du kan skära i löven något om de är stora. Professionella system har spray som sker med jämna intervall, några sekunders. Läs mer på http://www.ces.nscu.edu/hil/hil-8702.html.

Sticklingmedel kan du köpa på Impecta http://www.impecta.se

Annars kan man finhacka någon salix art (pil, sälg, vide) och låta dem dra i vatten och sedan vattna med det. Kanske det funkar om man stoppar i stumpar med salix också. De rotar sig mkt fort.

Observera att vissa väcter även kan tas som förvedade sticklingar (tex Rhododendron, järnek, Kamelia). Dessa rotar sig bättre om de får undervärme.

Lycka till.
Stora Sidus
Hej Ludvig.
Varför inte prova att ta frön av lönnen i stället. Har själv sått Katsura-frön
och fått jättefina plantor.
Lycka till . Agnetha. Stora Sidus
Ludvig Johansson
Jo det är ju bra, men det var inte jag som frågade från början.

Sedan får man med frön inte alltid med sig förälderns alla egenskaper, t.ex om man tar frön från en blodlönn så blir den inte alltid röd.

Jag är nog mest inne i en "sticklingsperiod" nu. Fast det går rätt dåligt. Jag ska nog börja använda rotningsmedel i stor skala. Och sedan får vi se när dimdyssystemet är på plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon