LageB
Hej glada Trägårdsexperter,

Vi har skaffat mig ett sommarställe på en Ö i mälaren. Min fru och jag vill gärna ha stor grön skön gräsmatta. Problemet är att vår tomt ligger på en grusås. Förra ägaren brukade ibland hämta lera från stranden och lägga ut på på delar av tomten varefter marken där "grönskade" några år. Det verkar som om jorden på något sätt "försvinner rakt ner i marken" som består av grus och makadam. De enda träd som verkar trivas är hassel, vilket vi har massor av. Jag har själv inte provat att lägga på matjord än, eftersom jag är rädd för att det kanske inte fungerar (det är inte helt enkelt att transportera ut jord till ön)

Finns det hopp om en frodig gräsmatta ? Hur ska jag göra ?

Jag har också en annan fråga, kan man flytta hasselbuskar? i så fall när och hur - men jag kanske ska ställa den frågan under annan rubrik i detta forum.

Mvh
LageB
KURT
Gräsmattor vet jag inget om (möjligtvis hur man blir av med dem!). Fleråriga buskar brukar vara bäst att flytta på hösten, de hinner då etablera sig lite på sin nya plats innan de skall börja växa på våren . MEN en hasselbuske kan ha MYCKET stora rötter, så försök att undvika att flytta äldre exemplar. Nu lär knappast hassel vara speciellt känslig så vill man flytta den på våren så går det också bra, men då är det viktigt att vattna ordenligt om det blir varmt tidigt och bladen slår ut. Annars torkar den ut eftersom den har stor bladmassa och rötter ännu inte är etablerade.
Ralf
Jag skulle ta o lägga ut Fiberduk under den blivande gräsmattan. Sedan skulle jag pröva med sjölera igen.
Lägg fiberduken veckad så att den kan röra sig och inte sträcks när du fyller på material.

Lägg ren lera längst ner och sedan lera blandad med sand. som du nog har gott om.

Beror iofs på vad du har för lera. En gång i tiden fick jag lära mig att skilja mo, mjälla, silt o slit..... Uhhh.
LageB
Tack Ralf,
Jag vet ingenting om Fiberduk. Är det en speciell Fiberduk för just gräsmatta? Tror du man kan använda sig av samma metod vid plantering av träd/buskar ?

I fall detta fungerar, kommer jag nog att transportera lite större mängder med matjord till min ö-tomt.

Mvh
Lage
kerstin z5-6
Är din önskan en gräsmatta så ska du så klart göra en.Geotextil är en duk som används bla vid vägbyggen/ husbyggen mm.Skiljer grus o andra jordlager åt.
Finns på alla byggvaruhus i olika prisklasser för olika kvalite. Stark- går att köra traktor på

Fast själv gör jag allt för att bli av med min och har ganska nyss lagt geotextil ovanpå laugh.gif en hel gräsmattsplätt 5x10 meter.
Lagt på en massa wink.gif grus och blink.gif makadam och odlar i detta!

Önskningarna är olika som sagt tongue.gif
Kerstin
Ralf
Så här bör man lägga ut duk

Hoppas att länken fungerar.

Stavfel får ni göra vad ni vill med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon