Full version: Rosenhäckar!
jimmy
Hej!

Jag och min sambo har köpt en koloni, där tänkte jag prova och plantera rosor
och det är första gången. Har läst i en trädgårdsbok och på internet hur
man planterar dem men undrar hur många år tar det innan plantan blir någolunda stor ?
Typ vissa sorter som rabatt rosor och storblommiga rosor .....

Kommer det mera rosor på vissa sorter ?
kristerh
Rosorna växer ganska fort när de väl etablerat sig sleep.gif om du planterar i höst bör du ha hyfsade rosor nästa år, ge dem mycket kogödsel så orkar de växa... vissa sorter är remonterande dvs de blommar om när den första blomningen är över. klipp bara bort den gamla blomman så kommer det nya, ta gärna någon sort som inte får rosrost och som är tålig mot mjöldagg.
lycka till.
krister
Ellebo
Prova några gammeldags rosor som doftar. Rosa mundi t.ex är en polkagrisrandig halvhög buske. Vill ni ha klätterrosor kan man plantera dom intill ett träd om ni har något sådant, eller mot ett staket.
De moderna rosorna är mer känsliga och skall beskäras och gödslas på våren medan de gammeldags är mer tåliga. Sedan beror det på var i landet ni bor!
Rosor är underbart lycka till rolleyes.gif
jimmy
Vi bor i Landskrona i Skåne kollade vilken zon och de är zon ett.

Tack för svaren smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon