GrönAnna
Någon har hittat en perfekt bostad i min gamla brevlåda, så numera lämnar jag alltid kvar något reklamblad när jag hämtar posten...

På väg hem...

...äntligen hemma!

Nerbäddad!

tongue.gif Grönanna
wolkenkrabber
fin ödla, har itne sett nån fild ödla någon gång typ :S
Nutten
Sån charmig bild där ödlan ligger mellan tidningarna!! wub.gif
amaira
Ååååhhhh *hänförd*

Och vilka bra foton du fått också! De är ju SKYGGA dom dära! Ser dem inte ofta. Gissar på en sand- eller skogsödla.

Det där var en bra "gissning", för det finns bara tre sorters ödlor i Sverige tongue.gif , varav den tredje är "kopparorm" ("ormslå", eller "kopparödla") och saknar ben.

Lycko du som har en sådan fin dekoration i brevlådan!!!

/amaira.
yla
WOOW underbara bilder på jättesöt innevånare
jag har en under min veranda som visar sej ibland blixtsnabbt så JAG hinner aldrig fota den så du har verkligen lyckats inte me en bild utan flera

ser inte din ödla lite tjock ut om magen kan den vara me smått tro

grattis till inneboenden

guuullliigt laugh.gif rolleyes.gif
lotta_
Så "himla" söt!
amaira
CITAT
ser inte din ödla lite tjock ut om magen kan den vara me smått tro

...eller...kan det vara så att du har förlorat någon post??? tongue.gif
GrönAnna
Efter att ha surfat runt lite tror jag det är en skogsödla.Och jag har också lagt märke till att den är rund om magen, så jag undrar varje dag om brevlådan ska krylla av små ödlebebisar...skogsödlan föder visst levande ungar.
Nutten
Blir det bebisar får du absolut fota mer! Å hoppas att de inte tar skada när posten kommer rolleyes.gif
Hannele
Wow, så söt!
GrönAnna
[QUOTE]Blir det bebisar får du absolut fota mer! Å hoppas att de inte tar skada när posten kommer

Jag har just bullat upp lite extra i botten, så att ingen ska bli klämd... (och i ärlighetens namn får jag väldigt lite post till torpet, så det är nog ingen fara)
Gossen Ruda
Skogsödlans vetenskapliga namn är Lacerta vivipara. Artnamnet kommer från dom latinska orden vivus(levande) och parera(föda) så visst föder den levande ungar. Kan visserligen lägga ägg i sydeuropa men det är långt dit. Jag har haft flera kullar ödleungar vid sommarstugan. Visst är dom söta! Och inte speciellt lättskrämda. Tyvärr inga bilder av någon underlig anledning.
Exotic
Oj i brevlådan hel fränt .... laugh.gif Roligt att få så fin besök ,hoppas den stannar kavar i faggorna. rolleyes.gif
GrönAnna
Precis som Gossen Ruda säger verkar de inte särskilt lättskrämda, den sitter lugnt kvar när jag lyfter på locket och kikar på den. Har sett flera andra runt min spruckna betongtrappa, de kryper gärna upp på husväggen när solen ligger på. Jag är väldigt glad åt att de verkar trivas vid min stuga!
*Felix matte*
Det var länge sedan... närmare bestämt minst 42 år sedan jag såg en ödla eller liisko som det heter på finska.
Söt!?... Njae wink.gif
_underground_
Jag såg en ensam ödla (lik den på bilden) mitt i Kiruna Centrum förra sommaren. Det är också den enda jag har sett här någonsin.
Ciczi
Jag har heller inte sett ödlor i Sverige. Verkligen fina bilder smile.gif

Ciczi
Posse
CITAT (GrönAnna @ 02-08-2004, 20:07)
Precis som Gossen Ruda säger verkar de inte särskilt lättskrämda, den sitter lugnt kvar när jag lyfter på locket och kikar på den.

Jodå - fin ödla och bilder på den... men det gäller väl att brevbärarna på linjen inte heller är lättskrämda. Eller är kanske just ödlan förklaringen till att du får så lite post? unsure.gif rolleyes.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Åh, Anna - vilka fina bilder! Hoppas ödlan mår bra fortfarande - mina två yngsta kissar älskar att bära in dem i huset och leka med dem (ödlorna släpper svansar överallt)! Konstigt nog, tycker kissarna, brukar ödlorna bli väldigt trötta och konstiga efter ett tag... sad.gif

Hoppas din gamle kisse mår bättre nu också!
Orchid
Håller med om att du tagit fina bilder....
Men jag blir rädd bara av att titta på bilderna wacko.gif
Hehe... man kan kalla mig lite små feg laugh.gif

Visste inte ens att det fanns ödlor i Sverige.
Mia, zon 3
Där jag vankar omkring i naturen finns det massor av ödlor??!!?!?
Särskilt den här "brevlåde-sorten". Och så brukar vi hitta de som ser likadana ut, fast mycket mer klargrönt i färgerna. Är det olika sorter, eller är det könsskillnader?
Har själv haft ödlor som husdjur i många år, så de som har reptilskräck har ingen sympati att vänta från mig smile.gif (Fast allt mitt medlidande har ni förstås, man rår ju inte för sina fobier.....)
Gossen Ruda
Det finns 3 ödlearter i Sverige. Den benlösa Kopparödlan känner dom flesta till. Sen har vi den gröna Sandödlan som är en sällsynt värmeälskande sydlig art. Så den vanliga Skogsödlan som finns över hela landet och faktiskt över hela Norden upp till Ishavet.
Mia, zon 3
CITAT (Gossen Ruda @ 12-08-2004, 10:34)
Sen har vi den gröna Sandödlan som är en sällsynt värmeälskande sydlig art.

Nej - menar du att den gröna är sällsynt!? Vad kul att ha sett den då! På en liten halvö nära vår sommarstuga i Östergötland finns den, och just där verkar den trivas, för det är inte ovanligt att se 6-7 stycken på en sträcka av 25 meter. Det är en stenmur i skyddat söderläge, mysigt värre....
Där gillade mina tama ödlor också att ligga, men nu har de tyvärr dragit till de sälla jaktmarkerna.... sad.gif snyft...
Gossen Ruda
När jag tittar lite närmare i böckerna så står det att i Sverige förekommer den oftast i isolerade populationer i kusttrakter eller på sandiga hedmarker. Är rödlistad, dvs hänsynskrävande eller liknande. Betraktas som en relik från värmeperioden under stenåldern. Utbredningen i Sverige är upp till Gävletrakten men som sagt, den finns bara här och där.

Hoppas nu att det är en sandödla, skogsödlorna kan vara lite lätt grönskimrande men aldrig direkt gröna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon