Hej!
Planterade ett plommonträd för ca 7år sedan utan att det har givit varken blommor eller frukt (naturligtvis). Har hört att fruktträd inte alltid ger frukt första åren men att det skall dröja mer än 7år verkar lite konstigt tycker jag.
Finns det någon med gröna fingrar som kan komma med förklaring varför och råd hur jag skall bete mig?
Mvh
JP
Hannele
02-08-2004, 10:23
För mycket gödsel, som gynnar mest bladtillväxten?
Står för skuggigt?
Du har väl inte beskurit bort blom-ämnen på ditt träd?
Hej !
Har inte gödslat speciellt mycket vid den platsen som trädet är planterad som är relativt solig, solen når trädet hela dagen under vår och sommardagarna.
Däremot så har jag inte beskurit trädet efter att vi planterade den för ca 7 år sedan.
Kan det vara en anledning, man måste beskära trädet innan den börjar ge blom?
wolkenkrabber
02-08-2004, 15:33
nee, vi har aldrig beskurigt vårat plommon, andra året fick vi åtta frukter, iår har vi hurlösa fruktämnen, och det växer fort så det har nog inte med beskärning att göra, menakse det inte finns något annat plomon enner körsbärs träd i närheten et kan pollinera sig med?
Att det inte finns något annat plomonträd i närhten har inget med saken att göra, med tanke på att trädet inte har gett blommor själv än, och om jag inte har fel så kan en blomma pollinera en annan blomma på samma träd.
Väldigt konstigt, men det borde ju ge frukt någon gång, så du får väl vänta och se om det blir någon frukt om något år.
Förresten, hur stort är trädet/busken?
Hannele
03-08-2004, 12:12
CITAT (JPQ @ 02-08-2004, 15:55)
Kan det vara en anledning, man måste beskära trädet innan den börjar ge blom?

Plommon behöver man inte beskära alls - om man inte vill forma eller spaljera det.
Victoria är självfertil.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.