Hej jag köpte en så kallad porslinsblomma till min fru hösten -99. Sedan dess så har det stått i köksfönstret o växt till sig en del, vattnats och pysslats om. Men var för vill den inte blomma. Är det kanske så att den blommar väääldigt sällan?
Någon som har ett tips?
ps. den blommade alltså inte heller när jag tog med den hem från affären.
Åsa, mälardalen zon 2
10-02-2003, 12:10
Är det vanlig porslinsblomma (Hoya carnosa) så brukar den vilja stå mycket ljust (men inte i gassande sol) + den vill stå trångt med rötterna i krukan för att vilja blomma. Växten brukar inte kräva mycket näring eller vatten. Själv planterar jag väldigt sällan om denna typ av porslinsblomma + de får inte näring speciellt ofta + de får torka upp mellan vattningarna.
Var det en ung planta du köpte kan det ta några år till blomningen innan den vuxit till sig lite. Porslinsblommor brukar blomma någon gång per år men de brukar blomma en ganska lång period. Hoya carnosan blommar nu min Hoya linearis blommade på hösten innan jul, olika sorter har olika blomningstid.
När den väl börjar blomma klipp inte bort blomsporrarna efter blomningen, det kommer nya blommor på de gamla blomsporrarna nästa gång den blommar.
Kerstin i Malmö
10-02-2003, 13:19
Jag har en "vanlig" porslinblomma jag också. Den blommar mycket och ofta! Men det tog lång tid innan den kom igång första gången men sedan dess är den sanslös!
Söderfönster, väldigt oregelbunden vattning och nästan ingen näring är det en drömblomma...
Så, ge inte upp, den kommer så småningom om den inte har det för bra...
Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.