Killensomvillhagrönafingrar
02-08-2004, 10:49
Jag håller på att vårda vår nysatta gräsmatta, har koncentrerat mig på tvåårigt ogräs då resten försvinner till nästa år.
Dock finner jag att det är väldigt svårt att få bort klöver då det trasslar in sig så in i bomben.
Är det så enkelt att gräsmattan i sinom tid kommer kväva klövern eller skall jag ligga på alla fyra ny igen?
*känner att det är lika bra att ta dem innan de fått syskon, kusiner pysslingar och en massa andra släktingar*
kristerh
02-08-2004, 11:31
Om du ska ha rent från vitklövern för jag antar att det är den du menar
får du nog riva upp revorna den skickar ut samt se till att den inte går i blom. jag har själv lyckats hålla rent från ogräs men jag har en liten gräsmatta... det gäller att ta dem när de är små,vitklövern samt maskrosen är nog värst. om du inte håller efter klövern kommer DEN att ta över gräsmattan.
Lycka till när du kryper på alla fyra...
krister
Åsa K, zon 1
02-08-2004, 13:21
Köp Stroller!
Det tar bort klöver och annat ogräs
Jag har använt det två ggr på min lilla gräsmatta som var full av klöver ( ett bi stack mej mellan tårna, gjorde jätteont ) Strollern gödslar också. Funkade jättebra
Använd INTE Strollers Kombi på nyanlagd/ung gräsmatta!!!
03-08-2004, 09:03
Stroller låter klart lockande mycket bättre än att ligga på alla fyra och ta bort ogräs
Dock undrar jag hurpass farligt detta kan vara för min lilla dotter som stoppar allt möjligt och omöjligt i munnen?
Betty: Är Stroller Kombi lite väl stark eller?
Hittills har jag använt lite vanliga blåkorn och då har gräset tagit fart och kvävt det mesta ögräset.
Åsa K, zon 1
03-08-2004, 10:41
Jag har spridit Stroller i samband med regn annars bränner det kanske gräset ( det gör Blå korn ). Du får läsa på påsen. Det är lite mindre korn än Blå korn och jag tyckte de försvann ner i gräset ganska omgående.
Eftersom mina katter vistas i trädgården när jag är hemma så skulle jag inte våga använda det om det var farligt.
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 03-08-2004, 10:03)
Betty: Är Stroller Kombi lite väl stark eller?
Det står på påsen att man inte ska använda det på nyanlagda gräsmattor.
jag drar slutsatsen att det är för kraftigt, på samma sätt som att man sår i ogödslad såjord och inte börjar göda småplantor innan de har hunnit växa till sig lite mer.
Åsa, mälardalen zon 2
06-08-2004, 17:11
Här kan man läsa om några nackdelar med stroller Kombi och liknande medel (som såklart inte står på påsarna).
http://www.odla.nu/artiklar/o-gras-ht3.shtml
hej, ksvhgf...undrar hur det blev med din gräsmatta, fick du bort "all" klöver? Och i så fall hur? Undrar eftersom jag själv är i samma situation, nysått och en massa klöver!!!
26-06-2006, 12:47
Hej Carita: Jo jag använde stroller och gräsmattan blev fin förra året, faktist riktigt fin.
Men i år har det kommit tillbaka och eftersom jag bara hade vanli näring hemma använde jag detta istället, dock lite för sent.
Just nu är gräsmattan på tok för gul (både för lite vatten och för lite näring) men sakta men säkert tar den sig.
Min uppfattning är att stroller hjälper bra men inte perfekt.
Om några veckor kommer jag använda stroller igen och vänta 2 veckor sedan kratta över hela gräsmattan med en skarp kratta som drar upp de långa trådarna.
Förra sommaren drog jag upp väldigt mycket för hand men så blir det inte i sommar.
Skall uppdaterara dig när jag vet lite mer.
Hej
Kan man använda stroller kombi och liknande om man har fruktträd i gräsmattan? Det vore ju meningslöst att få bort ogräset men inte kunna äta äpplena och plommonen. De jag känner som använder stroller kombi har mycket fina gräsmattor men de har inga fruktträd.
Tack för ditt svar, har hållit på att handplocka klövern, MEN dom är ju så många...kommer vara först till Granngården i morgon för att handla Stroller, måste ha hjälp!
Gossen Ruda
26-06-2006, 20:53
Skaffa en mossrivare, den är fenomenal att rycka bort klöverutlöparna. Visserligen fastnar dom ibland i valsen men det går lätt att rensa bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.