|
För nån vecka sedan, när jag i kvällningen gick in i trädgården, stannade jag som förhäxad vid grinden. En tung bedövande söt doft fyllde luften och omvälvde mig. Varifrån? Vad var det? Doften var alldeles ny (för i år) och jag kunde inte alls placera den. Nyfiket låter jag mina ögon söka sig runt, vad är det som har slagit ut? Kungsliljorna! Åhhh, de har slagit ut! Mina fina vita fantastiskt stark- och väldoftande kungsliljor har äntligen öppnat sina trumpeter! *lycka* Tacksamt går jag i tankarna igenom årets doftsensationer. Tar de aldrig slut? Just vid grinden har de en benägenhet att "slå" mig. Först på våren är det luktviolerna. De växer utanför min inhägnad, i mattor i och runt den hundraåriga rosenbusken. De fyller luften över hela gårdsplanen! Liksom i "sjok" kommer doften, i vågor fylls luften, och får mig att stanna och invänta nästa, låta den smeka mitt ansikte, min hud, innesluta mig i sin egen magiska värld. Lite senare på försommaren kommer rosen Single Sherry och fyller luften på samma vis. Många meter bortifrån, ligger doften hängande i luften. Kaprifolen får mig hänförd, när dennes kvällar är inne. Och rosen, Rosen själv, den hundraåriga. (Great Western) Att en doft kan ta ett helt luftområde så helt i bestittning! Schersminen gör på samma vis, medan älsklingsrosen Golden Celebration vill att jag ska sticka näsan i dess lena kronblad, och få ge mig en mjuk, sval och varsam kyss, tillsammans med den godaste doft som finns!!! Ibland tänker jag, att jag ska ta en golden celebration-ros och knyta fast på näsan med ett snöre bakom huvudet! (nåja, sidenband måste det ju vara, med rosett) Mossrosen Salet är också en sån där jag bara måste stoppa näsan i varje gång jag går förbi, en lisa för öga och näsa och själ. De vita kungsliljorna är fantastiska på alla sätt och vis. Enkla är de också, de sköter sig själva och blommar tacksamt. Det enda jag gör, är att binda upp dem lite. Så har jag planterar gul kungslilja. De blommade första gången förra året, men i år slår de alla rekord! De är mycket högre än de vita, de är närmare två meter, doftar så underbart ljuvligt så det är sanslöst. De slår ut lite senare än den vita, och verkar tåla regnet bättre. De vita har blivit fula i regnet. Tänk så helt underbart det är med dofter! Den gula kungsliljan kommer jag att skaffa mer av. Och mer ändå. Mängder...Och så får jag väl börja var lite hårdare med de söta liljebaggarna... Redan på våren. De är ju så vackra, jag är orolig att det inte finns fler om jag dödar dem. Senare märker jag att jag tog miste Då tar jag larverna istället, men det är så mycket större - och kletigare - jobb. Det har gått bra med liljebaggarna i år i alla fall! (för min och liljornas del) Det var bara kejsarliljan som blev kaläten, och det först efter att den blommat klart. Få se vad den säger om det nästa år. (och så är ju inte året slut än, man ska inte ropa "hej", osv.)  Här är han, min tjusiga kungslilja! Den röda bredvid är rosen Sympathi som nästat sig in. Och längst ner i bild syns en del av den vita kungsliljan.  De är så vackra, de gula kungsliljeblommorna, även i knopp. /amaira.
Gossen Ruda
02-08-2004, 21:05
En av mina kungsliljor har också slagit ut och trumpetar ut sin väldoft över trädgården där den höjer sig över dom andra.
Då får jag väl även visa min lilja. Namnet har jag dock ingen aning om.
då vill jag också visa mina stackars liljor, än är de bara knoppar men de slår ut närsomhelst nu. som ni ser är de väldigt "ätna" av liljebaggarna, så bladen är helt håliga. jag hoppas blommorna blir så fina att man inte lägger märke till bladen...
Lena, nog tycker jag att din lilja ser ut som en vit kungslilja. De har just den där trumpetformen och mörkare utsidan. Och då doftar den också, eller hur? Särskilt framåt kvällen börjar den sända ut tjocka doftmoln över nejderna. Vad söt den är din lilja, tillsammans med blå tremastarblomma! (det är ju en "mingelbild") En idé som jag kommer att ta efter! Anna ... sådär ser nog - i ärlighetens namn - en del av mina liljor ut också. Allt för att jag älskar även liljebaggar, de är ju så VACKRA, och så ropar de "iiiii" inifrån min hand när jag fångar dem  . Jag "går på det"... och säger "Såjalilla vän, det är klart att jag inte ska göra dig illa, flyg nu nån annan stans...  " Så underbar ljuv rosa färg din lilja verkar ha! *bedårad* ... *vill ha* ... *ska ha* ... Jaha, så var det bestämt, ska ha en sån lilja. Köper du kungsliljor kommer du inte att ångra dig Oldwolfie. Då får du säkerligen också se de söta liljebaggarna ... var beredd med kameran. Ruda... ja visst är de underbara!!! Allihopa! Har några liljor själv som jag stoppat i jorden lite här och var, men inte förstått desras "värde". Utom kungsliljan då förstås. Jag har ju sett dina andra liljebilder, och hur prunkande mina egna är, och tacksamma, så jag kommer hädanefter att gå in lite mera för just liljor. Som med rosorna, ha koll på namnen osv, och verkligen NJUTA. Det finns några andra liljor också, som "hjärtevän" har. Vet inte namnet, men en av hans stänglar har 22 knoppar i år, liksom de senaste åren. Den är också ca en och en halv meter hög, och blommorna doftar ordentligt! Den är mer rosa, och liksom "luden och hårig", och lättskött. Sköter sig själv, år efter år, utan att någonsin ge sig. Jag tror jag ska bli "lilje-freak"... Vilka är blommorna du har till höger, Ruda? Stormhatt ser jag, men de andra, de rosa och det vita?
Då måste jag passa på att fråga om detta också är en kungslilja  . Inte så bra bild men hoppas ändå att ni kan hjälpa mig.   Pia
Nej pimpim, det är inte en kungslilja. Kungsliljans blommor är trumpetformade. Men det är ju en mycket vacker lilja för det! /amaira
CITAT (amaira @ 03-08-2004, 08:16) Köper du kungsliljor kommer du inte att ångra dig Oldwolfie. Då får du säkerligen också se de söta liljebaggarna ... var beredd med kameran. jag har sett lijebaggarna o klämt dom min mamma kallar dom "den förskräckliga liljebaggen" d o den ska klämmas genast säger hon o då gör jag det så nu e dom slut iallafall iår hos mej fats kanske de e dumt då me såna där doftande saker som drar till sej de förskräckliga blir vankelmodig nu
CITAT de förskräckliga Men Oldwolfie då  Kära nån då Det trodde jag inte om dig! At du är så lättpåverkad av din mamma Eftersom jag lovat  (står i titeln) att denna tråd är utan mina insektsbilder, så visar jag på detta vis, för den som vill: En av mina söta!kramisar/ amaira.
jo mammor har en viss inverkan på sina barn vet du men faktum är att jag inte tittar så noga längre efter de förskräckliga för du trodde nog rätt jag vill inte heller klämma dom så de e nog därför jagi nte ser dom o dessutom så e dom ju snabba som du vet att falla ner då man råkar se dom o då kan jag låtsas att jag inte såg dom  joo o dom e sööta o jag har aldrig hört dom skrika hade tänkt att jag skulle få de iår men som sagt jag har inte "sett" dom
jo det där om dofter i trädgården jag har en doft just nu som inte e kul undrar hur man utrotar dessa som ligger o gömmer sej i jorden som gulliga vita bollar då dom är små o sen ger sej till o bli ÄCKLIGA
Å-å! Det där är en doft man gärna slipper. En hel glänta kan dofta "lik", av en enda svamp. Vet du förresten vad de heter på latin? Jo - Phallus impudicus, som faktiskt, fritt översatt betyder ungefär "oblyg manslem". (Eftersom jag själv inte är så oblyg, rodnar jag nu likt en liten blyg viol  ) (Törs inte sätta dit den rodnande ikonen, för den är ju dessutom täckt av små hjärtan -det kan ge fel signaler  ) På svenska heter den "stinksvamp", eller "liksvamp", eller i själva fruktkropps-stadiet "häxägg". Doften av kadaver lockar till sig flugor, som står för spridningen av det sporbärande slemmet som täcker hatten när den är mogen. En gång i tiden har de unga häxäggen använts i "kärleksbrygder". Om nån stilig herre skulle försökt bjuda mig på nåt sånt, nån gång i mitt liv, skulle han varit chanslös för resten av livet! /amaira
jag har läst att fransmännen anser den som en delikatess då den är i ägg formen o att dom friterar knölarna jag vet ju inte men de e va jag har läst phuiiii jag gillar dom inte men lite fchinerande är dom ju men behöver dom börja växa hos mej VA hoppas dom försvinner snart urrkk
Gossen Ruda
03-08-2004, 18:04
Fransmännens kokkonst går till viss del ut på att äta det som ser oätligt ut. Beträffande blommorna till höger så är dom rosa rosenmalva och dom vita vanlig flox. Liksvamparna växer fö mycket snabbt, ungefär som den manliga varianten gör ibland.  Fast svamparna kör visst med gastryck.
Nu har mina liljor slagit ut! http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...uuid=annahallinJag har tagit lite kort på dem och lagt in i mitt album. Bilderna blev lite konstiga, jag tror att de omformas på nåt vis när de hamnar på plats i albumet, de var större när jag skickade iväg dem... Men ändå! Det är underbart med dessa stora rosa blommor!
Åhhh dom e verkligen häärliga! Doftar de nåt?
Mina liljor har gett upp för säsongen. Hela trädgården ligger i "stiltje" just nu. Några golden celebration går det att sätta näsan i, några hallon slinker ner, krusbären är jättegoda, men sjunger på sista versen. Ett och annat blommar, här och där.
Näckrosorna är visserligen vackra, alla tre, men i stort är det inte så mycket nu. Inga dofter som väller, inga prunkande färgklickar.
Vi bara svettas, trädgården och jag...
/amaira
Eva i Norrköping
11-08-2004, 17:35
Jag trodde kungsliljan alltid var vit!!? Jag har två kungsliljelökar som stått och tjurat som små ynkliga rosetter i två år nu. Inget vill de. Men jag har andra liljor, vita, och de doftar underbart...!
CITAT (amaira @ 11-08-2004, 16:54) Åhhh dom e verkligen häärliga! Doftar de nåt? Jaa, de doftar underbart, som en hel blomsteraffär! Men i övrigt är det inte så mycket som händer här heller nä...
Mia, zon 3
12-08-2004, 09:21
Ja ni, hur fascinerande den där oblyga stinkande saken än var skulle jag vilja hoppa tillbaka till liljorna.... FANTASTISKA!!! Och jag blir lika frälst som övriga läsare.... Tyvärr har liljebaggarna varit mordiska i år, fattar inte hur de kan vara så snabba? Jag har många små (ej blomvuxna) krolliljor, och två andra liljor - punkt slut - och ändå har jag MASSOR med baggar! Vad lever de på när mina stackars liljor är jämnade med marken? Sedan vill jag fråga om någon känner till en lilja med namnet 'Black Dragon'? Har bara sett den på bild, där den var hög, vit och hade grålila utsida. Den såg underbar ut, så nu skulle jag vilja veta om någon vet om den är det på riktigt? Och gärna fler tips på era favoritsorter! Jag vill helst ha riktigt höga, doftande varianter....
Jar är inte särskilt "duktig" på liljor - nyfrälst som jag är - och jag vet inte vad du anna har för liljor, men funderar på om det är samma som min "hjärtevän" har. Vet inte nämnet på dem heller, men en enda har tjugotvå blommor/ knoppar, och de doftar över halva tomten! De är mer rosa än dina är, anna. Ska fota dem och lägga upp här. Hög är den också, ett par meter, och har liksom "tjocka/stabila/ kraftiga" kronblad med "fjäll" ( ????? hur förklarar jag det här med nåt bra ord? *misslyckas* ) på insidan av kornbladen.
Den är också lite "senare" i sin blomning, alla andra är ju så gott som utblommade nu. Utom några halvtråkiga dagliljor...
Jag återkommr Mia, med bild (och kanske nåt namn på gruppen???? om jag lyckas lista ut det) på "underverket" jag beskrivit.
Kanske har någon här något förslag?
Ja, vad lever liljebaggarna på, när liljorna är slut, och de inte färdiga? Säg det... Lever verkar de göra i alla fall. Ska nog sätta på mig hårdhandskarna och gå ut och prata allvar med de fula larverna...
/amaira
Jag trodde väl aldrig att jag skulle kunna tycka om liljor. Men när jag såg krolliljorna slå ut på min äng första gången ändrades mitt liljetycke på en dag. När man har fler krolliljor fyller de luften med sin doft som kaprifolen gör på kvällen. Fortfarande tycker jag att den är den skönaste liljan, och så rolig på vintern med sina frökapslar som ser ut som att de spänner upp armarna som för att visa hur starka de är.
Dagliljor blev nästa favorit. Jag har många bestånd av de tidigblommande gula, enkla som doftar starkt. Nu blommar de rödoranga som tyvärr inte doftar men har en magisk färg.
Madonnaliljorna och vita kungsliljorna liksom brandlilja hör också trädgård till tycker jag numera, och hos mig tittar de ut ur buskar och snår och fram ur högt gräs i ängen.
Håller med om att de är härliga när de knoppas.
jag vet inte alls vad mina liljor heter faktiskt, jag köpte ett storpack på blomsterlandet lite på impuls ("tja, varför inte", ungefär), och jag vet inte om det stod på paketet ens vad de hette... det var kanske lite dumt
Mia, zon 3
12-08-2004, 14:51
Madonnaliljor - plask - jaha, nu har jag dreglat ned mig! Är de så knepiga som det sägs? Hur gör ni som lyckas? Och Cilla, en hel äng med krolliljor.... jag har en i grannskapet med, men inte så jag törs gå in och titta nära, så jag frågar dig - har du inga liljebaggar? Mina krollilje-bebisar upptar nog bara 1kvm sammanlagt, men de har så mycket kletlarver på sig att det skulle täcka 5 kvm om jag bredde ut dem.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|