Eva i Stuvsta
02-08-2004, 13:13
Äntligen börjar vårt fina Florum-växthus bli klart, bara själva glaset kvar alltså... Men man känner ju sig så tafflig - tyvärr var far inte glasmästare! ;-)
Är den nån som kan dela med sig bra tips på hur man glasar någorlunda snyggt med silikon? Och helst inte får alltför mycket silikon på fel ställe?
En som verkar vara mer klantig än händig...
TeliaNet
02-08-2004, 15:08
lägg glasen 1 cm på varandra så vatten inte rinner in, ungefär som taktegel.
på tv.se - äntligen trädgård kan du titta på när bo rappne sätter glaset på plats.
lycka till!
Helt fel.
Florum växthuset skall man inte lägga något glas ovanpå varandra alls.
Gör du det så ligger du illa till
Du skall följa de råd som finns i bruksanvisningen så går det bra för dig.
Eftersom på varje takrad två glasrutor ligger kant i kant med varandra så börja med att lägga en tunn silikonrand som täcker bägge glasen som går kant i kant.
Därefter så lägger du en tunn silikonsträng på övre kortsidan.
Därefter så passar du in den övre rutan vars undre del nu ligger i silikonsträngen samt att du nu har en tunn silikonsträng mellan bägge rutorna.
Hoppas det går bra för dig.
Är det något mer du vill veta så finns jag på mailen.
Bor i Sollentuna inte så långt ifrån dig. Du får gärna komma och titta på mitt hus. Maila mig i så fall
TeliaNet
05-08-2004, 18:12
florum kanske rekomenderar på annat sätt.
men om det nu är helt fel, varför har vissa gjort så och varför visar bo rappne att man ska göra så?
Av den mycket enkla anledningen att alla hus är inte konstruerade av en mall!!!!
Det finns ju hur många lösningar som helst. Så det gäller att vara noga med sina kommentarer och veta de specifika lösningar tillverkaren har satt på sitt hus. Trähus, alu-hus etc. Enkelfönster iso m.m.
Här var det en specifik fråga
TeliaNet
05-08-2004, 20:45
ja, det var ju ett florum.
fiffigafrun
06-08-2004, 16:07
Eva, har du använt dig av "glasmästarstiften"? De kopparfärgade pinnarna bryter man av o spikar fast i profilerna och sätter sen silikonet och sen dit med glasrutan. Stiften håller fast glasrutan medan silikonet härdar, sen kan de tas bort för de rostar annars ner träprofilerna. Har också ett Florum-växthus som jag glasade för en månad sen drygt. Det var lite trixigt innan vi hajjade detta med stiften.
Bilder på vårt växthus finns i mitt AoT fotoalbum
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...73&albumid=5966
fiffigafrun
06-08-2004, 16:09
Jo, en till sak om silikonet. Torka bort genast innan det härdar annars får man skrapa bort det.
Caprice
09-08-2004, 21:17
Fiffiga Frun, tittade i ditt fotoalbum...
Bilderna du har i "Skisser o planering", i vilket program har du gjort det...?
Verkar himla praktiskt...
Caprice
fiffigafrun
10-08-2004, 09:06
Till Caprice...
Ja, eg är det kanske inte så jättepraktiskt program just för detta men om man kan programmet sen tidigare går det att göra rätt mkt i dessa sammanhang också.
Programmet heter Adobe Illustrator och är ett vektorbaserat ritprogram som brukar användas inom reklam- och grafisk formgivning.
Eva i Stuvsta
10-08-2004, 14:55
Tack snälla för alla svar. Givetvis tappade jag internetkontakten och kunde varken läsa eller svara... Men det blev bättre efter ett tag, allteftersom vi fick kläm på silikonet. Och helt och hållet proffsresultat kan man kanske inte förvänta sig heller! Vi är inte riktigt klara än, det har kommit mycket annat emellan (regn t ex!). Och så håller vi på att måla om huset, och har flyttat en massa från rabatterna närmast huset. (Typiskt nog slog det om då och blev varmt, rosorna kanske inte klarar sig! Men å andra sidan finns det många andra fina rosor jag hellre vill ha - det gäller att tänka positivt! Förra ägaren hade valt rosaröda Heidelberg mot ett brunrött hus...)
Varför måste allt ske samtidigt kan man undra??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.