Full version: Snälla sniglar!
bdp003
...till skillnad från elaka mördarsniglar.

Jag gissar mördarsniglarna avhandlats i detta forum ett otal ggr.

Här kommer ytterliggare ett inlägg från Botan i Gtbrg.

+ inlägg om snälla vinbärssniglar.

Hur vanliga är dessa i Sverige.
Jag såg dom första ggn odlade hos en bekant här i Finland.
Villka intressant oförargliga djur.

Bild:
http://www.prvazadruga.com/e_puz.htm

Här är det mail jag sände till Botan i Gtbrg:

Subj: hemska och trevliga Sniglar!

Hej på er i botan.
Tack för en fin semester som avrundades på botan i Göteborg med fika...kaffe och bakelse.
Mums!

Vi är blomsterälskare från Finland.
Jag svensk min hustru finsk.
Vi bor i Kyrkslätt utanför Hfors.

Mitt ursprung i Sverige är Marks kommun, så jag känner botan som min egen ficka sedan gammalt.
Parken var finare än någonsin...gammals nostalgistk som man känt igen sedan 50 talet (jag födde då)
blandat med nytt.

Men...
hemska saker händer i botan!!!
Låt oss börja med dom otrevliga...det kommer trevligt efteråt :-)

När vi gick ner mot utgången från klippträdgården, så valde vi vägen genom rododendrondalen
och höll till vänster förbi tjänstebostäderna...eller vad det kallas.
Plötsligt ser vi en, två tre feta bruna sniglar.

Var det "mördarsniglar" som jag tror...vi plockade ochj plockade så mycket vi såg ner till utgången.
ca. 30-40 på en sträcka av 30 meter.
Ni har valt mördarsnigeln som symbol i år.

Är det sant att ni invaderats av denna farsot så är väl botan snart ett minne blott.
Nu vill jag veta...var det mördarsnigeln rödbrun och i alla storlekar från 1 dm ner till 1 cm.
Och i så fall vad gör ni...vad kommer ni göra för att skydda er.
Vi gjorde vår lilla insats genom att plocka.
Kanske man kunde mobilisera ALLA botans vänner i västsverige någon kväll.
100 personer kan täcka botan ganska ordentligt om man delar upp sig på militärt sökningssätt.
En sektor eller yta var att noggrant avsöka.
Det går självklart inte att utrota...men vad gör man!

Nu till trevliga sniglar.
Jag var hos en bekant här i Finalnd och vi tittade på hans äppelympningar som tagit sig fint.
Han sa då i förbifaretn att han hämtat vinbärssniglar från Esbo gård.

Där det tydligen finns.
Jodå mycket riktigt...gott om ljusa fina sniglar med hus på ryggen.
En finare snäcka har jag sällan sett.
Så jag fick 3 st. att plantera in i vår lilla skogskulle.

Nu funderar jag på två saker.
Är det några problem med att ha vinbärssnäcka i sin närhet av trädgård?
Vi har inga grönsaker men bär och frukt.

Och om det inte finns några problem med denna lilla raring' varför är den inte vanligare i Sverige.

En delikatess matsnigel i Frankrike och sydeuropa.

Mvh /Bengt
Lars-Olof Arvids
Är det vinbergssnäckan (Helix pomatia) du menar? Att den inte är vanligare kan i så fall förklaras med att den inte är ursprunglig i Sverige och Finland, utan införd söderifrån av munkar under medeltiden. Den är starkt kulturbunden och finns främst i närheten av slott och herrgårdar med stora parker. Lokalt kan den vara vanlig, men sprider sig inte alls lika hemskt som t ex mördarsnigeln. Hur farlig den är för grönsaker och trädgårdsväxter vet jag inte.

Olle
Lena N
Lokalt i min trädgård är vinbergssnäckorna mycket vanliga. De har blivit vanligare för varje år. Jag tycker att de är vackra och hittills har jag inte märkt några skadeverkningar förutom en liten fröplanta av Mizuna. Vet inte riktigt vad de lever av, men de tycks gärna hålla till vid komposten.

De jobbar på att bli ännu fler:
lillalupin
Jag har mängder med Vinbergssnäckor i min trädgård! Har redan burit bort flera hinkar, och mosat flera äggläggninsställen (usch hemska jag). Men bladen på några av mina växter är håliga som schweizerostar, speciellt funkiorna, där jag har plockat de flesta snäckorna från. Nu har jag hört att varje vinbergssnäcka inte äter särskilt mycket, men när det blir såna mängder av dom som i min trädgård så syns det på bladväxterna. Nu är "stammen" mer normal i storlek i trädgården. Jag har inget emot att dela min trädgård med dessa vackra snäckor, men dom får gärna hålla sig i måttliga mängder. smile.gif
Nutten
Kommer strax norrifrån om Stockholm och där jag växte upp kryllade det av dem! Inte blev de färre av att vi ungar samlade ihop några från en vildtomt i närheten...men någon större skada gjorde de då inte. Äter lite allt möjligt grönt...vi gav dem rentav grässtrån som de satte i sig!

Tycker bara de är söta som små...mycket finare färg på skalet då bl a !
alex
Här där jag bor finns det inte så mycket av dem, jag har bara sett någon enstaka, men jag vet en plats i närheten av där jag bor som det finns mer av dem, så det stämmer att de inte sprider sig så mycket, utan finns i stället rikligt på vissa lokaliteter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon