Full version: Kerria
Björkhagen
I min trädgård som ligger i zon II har jag en Kerria, planterad av den förre ägaren. Den blommar fint och jag är väldigt glad för den eftersom den trivs bäst i zon I.
Mitt problem är att den inte är så buskig som jag vill att den skall vara utan består bara av 5-10 spretiga ogrenade grenar i full höjd - 1,5 meter.
Vet någon om jag skall beskära den för att få den att se ut som på bildern (se länk) och i så fall när skall den beskäras. Eller är det något annat som behövs för att den skall bli större och kraftigare.

Bilder på Kerria (Goggle)

Tacksam för alla tips och råd!
Cilla
Jag tvivlar på att du kan få fram sidogrenar genom beskärning, iallafall lyckas inte jag med det i zon 3. På de buskar jag sett är det de äldre grenarna som förgrenar sig och skapar det där "burret" i de övre delarna av busken.

Men du kan alltid prova. Sätt ett par garntrådar i några grenar som du beskär och kolla på sommaren om de förgrenar sig.

Beskärning utförs senvår, ungefär när man klipper rosorna (när björken fått musöron). Jag får ta bort en hel del frostskadat varje år i min. Den sprider sig med rotskott strax intill moderplantan, och en annan sak jag upptäckt är att den vill ha vattning om det blir torrt. Visserligen överlever den även torka, men den blommar mindre äret därpå om den måst kämpa för överlevnaden.
Björkhagen
Jag har också sett att det vissnar lite i änden på grenarna och förmodar att det beror på frostskador.
Jag tror att problemet för min, är att den står intill en husvägg och inte får ljus från alla håll. Vi skall göra om den husväggen om något år och därmed rabatten. Får väl försöka flyttan den då. Ska under tiden prova att beskära några grenar...
Men jag undrar om din blommar i zon 3!?

Tack för hjälpen! smile.gif

/Linette
Cilla
Jajamen, den blommar. Vissa år så det står härliga till. Fick den som liten rotknöl av grannarna, nu spretar ett 100-tal illgröna grenar upp från roten som spridit sig.

Min står inte i full sol men snäll som den är blommar den ändå. Jag kanske skrev det förut, men har märkt att unga plantor inte gillar heltorra ställen. Äldre, etablerade klarar sig bra, men de som är yngre än 10 år får man vattna vid torka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon