Full version: Änglatrumpet frö
Åsa K, zon 1
Skulle kanske lagt frågan här wink.gif

När sår man frön från Änglatrumpet, Brugmansia.

Jag har en mogen kapsel med ca 30 frön från B. arborea. Beskrivning av den finns i Natur och Trädgård 1/03.

Den har blommat hela året i mitt uterum och i vintras satte den en frökapsel som nu är mogen. blomman doftar ljuvligt laugh.gif
Maggan H
Jag sådde mina lila och gula i februari, har varit dålig tillväxt men nu äntligen i solskenet tar dom fart. Är ca 30 cm höga nu.
Bojan
Hej
Vilken lycka med en hel sajt om älsklingsämnet. Jag har hittat den först nu. Ang änglatrumpet så satte jag också mina fröer tidigt i våras - mars. Fem plantor tog sig och de är nu en dryg halvmeter och alla har en lovande stor trumpet på väg att vecklas ut. Redan nu första året efter sådd?! Det överraskade mig. Hur stora krukor ska de ha? Ska jag plantera om dem nu. Jag bävar för vinterförvaring även om jag har en fin snickarbod i ett uthus som håller ca 5-10 grader hela vintern. Men de kommer att ta plats. Hur ofta överlever de vintern? Hur ska de bäst skötas.
Hejdå från entusiastisk nykomling
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon