Har precis planterat en vinranka i mitt nybyggda växthus. Har nu 3 rankor... hur mycket skall man klippa ut för att den ska växa så bra som möjligt och ge druvor.
//Ogräset
Åsa, mälardalen zon 2
02-08-2004, 16:08
Man kan göra lite som man vill. Huvudregeln är dock att man klipper på senhösten ifall man ska klippa i äldre ved. Min vinranka i växthuset sparde jag bara en ranka på som fick gå upp längs taket och det blir massor av druvor på den.
Staketvindruvan Zilga som jag har spart många grenar på (det är en lite vildare form) ger också en massa druvor.
Det finns många olika sätt att beskära vinrankor, här finns en beskrivning:
Inom komersiella vinodlingar så sparar man en stam. En anledning är kanske att man fortare får bra druvor, då en kraftig stam hinner bildas snabbare än t.ex. tre stammar. Jag skulle spara en stam och om du ska det så ska du spara det kraftigaste skottet. Om skotten (eller "stammarna") på din vinranka är ovedade, vilket de troligen är just nu, så kan och ska du klippa bort 2 nu, för att snabbare få en kraftig huvudstam. Om delar skotten är förvedade så kan du klippa bort de två vekaste kanske 2 blad ifrån där det är förvedat.
Sabina L
10-08-2004, 12:48
Hur lång tid tar det innan det blir druvor på en nyköpt vinranka?
Åsa, mälardalen zon 2
10-08-2004, 13:58
Det beror lite på hur stora plantor man köper men en 3-4 år har jag fått vänta på mina plantor.
Smekajsa
13-08-2004, 16:09
Jag planterade 2 st vinrankor i mitt växthus förra våren
och de bär frukt i år redan
har gjort som Åsa dvs :en ranka från varje planta,1 grön + 1 blå,
har fått gått upp i växthus taket sedan beskär jag utifrån dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.