anna.

Vad kan detta vara?
Sollan
Skulle tro att det är praktlysing.
/sollan
Ann-Christine
Eller ett nattljus av något slag. Tycker att färgen på blomman ser så klargul ut och så brukar ju nattljus vara
Betty
Så här ser min Praktlysing ut.

*Felix matte*
En sån skulle gärna få lysa hos mig också smile.gif
Sååå vacker! wub.gif
yla
o praktlysingen glädjer en tillomed då stjärnorna fallit till marken

som om himlen fallit till med sina stjärnor

Felix Matte du kan få en planta av mej om du vill
jag har gott om dom rolleyes.gif
Viveka
Varning - Praktlysing, som även kallas Videört, sprider sig ohämmat och kan lätt bli ett ogräs.
smile.gif

Vet ni förresten att den här stora växten är nära släkt med den lilla rankande marktäckaren Penningört? Båda heter Lysimachia.
netaave
Jag har en oönskad rugg praktlysing på baksidan, har tagit bort den flera ggr men efter några år står den där igen.
Nu t.ex, i år bygger vi ju så baksidan är lite eftersatt, där står nu en jätterugg dryg meterhög, det är bara komma hit och hämta! Likaså höstastrar.

Det är praktlysing du har, och tänk på att avgränsa om du har den i rabatten, den tar över annars.
yla
här är två ruggar praktlysing sedda från nocken på torpet
håler man bara klippt runt ikring så sliter dom sej inte
o desutom klarar dom sej själva utan någon som helst omvårdnad
jag älskar dom
o länge blommar dom också
tongue.gif tongue.gif
Betty
Vilken fin "panoramabild" wolfie!!! biggrin.gif
anna.
den är väldigt liten, blomman (25cm kanske). jag hade för mig att praktlysing var större? men den ser ju onekligen ut så som era blommor smile.gif och fin är den också.
Tesa
CITAT (Viveka @ 02-08-2004, 22:47)
Varning - Praktlysing, som även kallas Videört, sprider sig ohämmat och kan lätt bli ett ogräs.
smile.gif

Vet ni förresten att den här stora växten är nära släkt med den lilla rankande marktäckaren Penningört? Båda heter Lysimachia.

Videört heter Lysimáchia vulgáris och är en vildväxande art, och penningbladet eller som det också heter -penningarv, L. nummulária och den är också vild till skillnad från praktlysingen L.punctáta som är en "tam" växt....även om den sprider sig vilt.... rolleyes.gif ...det finns ytterligare ett par ,tre vilda släktingar som dock är ganska oansenliga....
anna. jag tycker att din växt ser ut som videört men den "borde" vara lite större...50-100 cm
netaave
Videörten har mycket mindre blommor, i klase, och smalare blad.
Är dessutom en våtmarksväxt, hos mig växer den i strandkanten.
anna.
ja, den är mer lik praktlysingen än videörten. men ändå är den inte identisk wink.gif
netaave
Jag tror att det helt enkelt är en liten och dåligt utvecklad planta av Praktlysing.
yla
strandlysing
kan de ju knappast vara heller
anna.
CITAT (netaave @ 03-08-2004, 15:37)
Jag tror att det helt enkelt är en liten och dåligt utvecklad planta av Praktlysing.

ja, kanske är det så enkelt! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon