Full version: Kamouflageteckning
Gossen Ruda
En Svingelgräsfjäril demonstrerar varför den är mönstrad som den är på bakvingeundersidan. Tyvärr ville den inte visa ovansidan som är tecknad nästan som en pärlemorfjäril i gulbrunt och svart.
pejori
den var inte lätt att hitta den laugh.gif laugh.gif
gömmer dom sig så, så är det inte konstigt att man aldrig ser dom ute biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif wub.gif
(säger blinda sara) smile.gif wink.gif
yla
jaa va dom kan men snyggt mönster då man väl upptäcker den rolleyes.gif
Exotic
Den smalt in ....helt otroligt vad djuren kan rolleyes.gif
Läcker bild smile.gif
amaira
Ja, det är helt otroligt vad djuren kan! Och du fick en fin bild Ruda, på en sällsynt fjäril dessutom!

Så står det i alla fall i min lilla fjärilsbok - för jag var ju tvungen att titta på ovansidan (av fjärilen alltså, inte av datorn eller så) rolleyes.gif
"Sällsynt, utom i Skåne, Blekinge och på Öland"

Lustigt hur "envisa" vissa fjärilar är, med att bara visa "en sida".
En del vill visa "sin bästa sida" och andra vill inte alls synas.

"Min" sandgräsfjäril tänker inte låta mig se framsidan i år. Jag kommer nära, och ibland får jag lust att liksom "peta upp" de tätt slutna vingarna, men begriper ju att företaget inte kommer att lyckas.
De startar dessutom så snabbt att jag inte hinner se nåt i alla fall.

Men faktiskt lyckades jag förra sommaren med att fota ovansidan!

Ingen bra bild, men det var bara för att kunna identifiera denna högst ovanliga fjäril som jag aldrig tidigare sett.

När jag sen slog upp den, stod det:
"Allmän i hela Sverige, på vissa ställen den vanligaste dagfjärilen"
Och jag som trodde jag gjort ett FYND...

Pärlemorfjärilarna däremot, kan ta flera dagar på sig innan de visar mig sin undersida, och därmed sin identitet.

Har dykt upp nån ny sort tror jag, som inte visat leg än.
Den silverstreckade har jag i mängder nu! Underbart!

Kramisar från amaira.
Gossen Ruda
Lustigt vad det kan ändra sig. I min dagfjärilsbok betecknas svingelgräsfjärilen som allmän utan några begränsningar. Däremot är den sydlig, utefter ostkusten går den upp till Stockholmsområdet, utefter västkusten upp till Dalsland och in i Norge runt Oslofjorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon