Carina
Mårbacka såklart tänker ni säkert nu....men hör här då!...
De pelargoner man köper i välsorterade blomsterbutiker som "Mårbackapelargoner" är de sticklingar från en "ärke-mårbacka" eller tar de frö från en "ärke-mårbacka", eller har dagens Mårbackapelargoner lite eller inget alls att göra med den ursprungliga Mårbackan ?

Själv har jag Mårbackapelargoner som jag förökat själv från de sticklingar jag fick av min mosters gamla Mårbackapelargoner. Men var hon fått sina från vet jag inte.

Om man har skott från Mårbacka (platsen) och förökar sina egna och bekantskapskretsens pelargoner med skott från den, är de då mer "äkta" än de man köper eller är det sak samma?

Tja, det blev kanske lite rörigt det här, men hoppas att någon kan hjälpa mig reda ut hur Mårbackapelargonerna blir till sleep.gif

/Carina
Fialotta
Hej Carina!
Mina mårbacka pelargoner har jag fått överta av min mamma,
när dom flyttade en gång i tiden...hon har haft dom så länge jag minns...
din fråga är intessant...önskar jag visste, men någon annan kanske vet!
rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
Jag har varit inne på Pelargonsällskapets forum och där finns många trådar just om Mårbacka men ingen kan säja säkert något om ursprunget.
Många gamla pelargoner fick ett namn för att man skulle kunna skilja dem åt. En av forumisterna hade en pelargon som hade rosa blomklasar men fick en röd blomklase också. Enligt uppgift så är Mårbacka benägen att "sporta" d.v.s. mutationer uppstår i skottspetsarna och då kan en helt annan färg uppstå på blomman - några trodde att växten strävade att återgå till ursprunget. Vad som framgick var också att ingen Mårbacka kunde anses mer "äkta" än någon annan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon