Full version: PMS
myskmadra
Jag gick igenom gamla inlägg och hittade lite om att röllikathé skulle vara bra. Finns det fler bra tips?
huh.gif smile.gif
Fenja
Te på Citronmeliss som dricks förebyggande, 10-14 dagar innan har en god effekt, särskilt på smärtsamma kramper. Jag undrar om inte jättenattljusoljan har effekt också... Men PMS beror ganska ofta på att seratoninhalten sjunker - därfär humörsvängningarna. Ät choklad och vitt mjöl: Vetebröd, pasta och pannkakor till exempel så höjder du den snabbt.
Mvh
Fenja
ifibi
Jag har hört att jasminte skall vara bra! smile.gif

Kolla in den här länken:
http://hemsidor.torget.se/users/i/Iram/kvinna.html

Jag har inte provat, men den verkar bra... smile.gif
ester
Inga örter, men jag kan varmt rekommendera en rejäl pizza följt av en stor guldnougat! biggrin.gif ohmy.gif För mig hjälper det och jag är ingen godis- och skräpmatsätare i vanliga fall.
myskmadra
Tack för svaren!
Ska prova ett tips i taget. Mest lockande är pizzan och nougaten......
Kanske kan en del ilska bero på hunger.................. smile.gif sad.gif
Cilla
Är det inte mängder av C-vitamin som är huskursreceptet numera? Flera jag känner säger sig ha blivit räddade av det.
Christoffer
Prova Humle!
mynta
Björklöv är bra, stärkande, renande & vätskedrivande. Men de är jue inte så goda att skörda vid den här årstiden förstås... =P Bättre till våren, försommaren.

Gammal hederlig Johannesört kan man hitta blommande här å var nu, bara man letar lite... När det gäller PMS, så lindrar det riktigt bra med en till två koppar blomthé efter bara ett dygn. Åsså ger är det jue så fin färg på théet...

Behöver man lugna ned sig, är trött, men för spännd för att orka vila rekomderas en blandning på ringblomma(fin färg, stärkande, god) humle(lugnande, rogivande) ljungblommor(rogivande, god) & pilbark eller älgört(lätt smärtstillande, får fason på ömma tuttar & spänningsPMShuvudvärk). Är théet FÖR sövande så kan man blanda i en gnutta mynta eller isop, men ta det försiktigt med dessa örter om man är grinig redan inna, de tenderar att öka upp grinigheten än mer.

Undantaget är mynta eller isop eller kvanne i varm mjölk, kombinerat med ringblomma & honung, får dig både piggare & midre spännd.

Ostsmörgås med rikligt av pimpinellablad är oxå PMS-lindrande. Lixom en rejäl kolhydratladdning av spagetti, även här blandat med just pimpinella & gärna färsk hackad tomat.
Ingrid på Västkusten
Jag har för mig att nässlor inte är dumma heller.
Johannesört har så skumma andra verkningar så den bör man se upp med....
Håhåjaja - jag som läste lusen av en stackare igår som försökte smyglura mig - bättre hälften fick ett skrattanfall och sade den stckaren kunde int eha tajmat det värre ;-)
Christoffer
Jättenattljusolja, GLA. Kalcium/magnesiumkombination har hjälpt många.
mekare
en rask promenad/joggingtur på minst en timme kortar tiden för kramperna och mängden blod. kan oftast inte springa pga kramper men tvingar mig att gå så snabbt som möjligt, efter ca en timme brukar kramperna släppa.
gammelnalle
en (minst) stor stark !!!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ja den skall hällas i mannen alltså så han står ut med PMSet...

kanske beror det på Humlen i ölet, vad vet jag... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
MadeleineB
Te på hallonblad är inte fel - passar för de flesta typiskt kvinnliga problem. Gott är det också. Säljs av ställen som the compleat mother i Canada (jag tycker inte du ska köpa där, det är för långt att skicka, men de är duktiga på så'nt, så information kan du hitta där...).

Gott med litet honung i...

Testa hälsokost eller om bladen fortfarande går att plocka - beror väl på var du bor?

Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon