Full version: Buskrosfavoriter
carren
Min stackars rygg värker eftersom jag läste i Berglunds "Din trädgård" = min husbibel att det är bra att gräva två spadtag djupt om man tänker plantera rosor i sin nya perennrabatt. Och det tänker jag ju, men vilken? Det finns så många skönheter att man blir alldeles kollrig, ju!!

Vilken buskros är just din favorit och varför?
Ellebo
Det finns många underbara buskrosor, men man måste bestämma sej för om man vill ha doft eller rosor som blommar länge. För min del har jag en mix av båda, men jag älskar gammeldags rosor som t.ex. Rosa Mundi polkagrisrosen, fräckt randig står den där med sina långa graciösa grenar och doftar underbart, blommar i juni och kan remontera lite i augusti. Maidens blush är en annan favorit som blommar överdådigt i juni med stora rosa-vita blommor och vilken doft sedan!
Sedan har jag Stanwell Perputal som faktiskt kan blomma en sor del av sommaren men lite mer sparsamt ju länge fram man kommer på säsongen.
gemensamt med dessa är ju att dom inte kräver så "perfekta" förhållanden vare sej när det gäller jorddjup som näring eller ljus som de morderna rosorna. För att få lite mer färg kan man ju komplettera med lavendel och krypande rosor, det finns ju enn uppsjö av dessa.
Gemensamt för alla rosor är väl att de skall ha lerhaltig jord och gärna en grundgödning av naturgödsel
Lycka till
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Ska man bara ha en , L Eveque-Mörkt lavendellila
Vill man ha en kontinuerligt blommande och färgen passar -Aprikos -Morden sunrice
Vill man ha en rosa med intressanta mossiga knoppar Christata
Ska man ha en kontinuerligt blommande doftande -Louis Bugnet laugh.gif laugh.gif
Fler finns i album rosor samt sommar 2004
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon