Isis
Hallå där ute i växtriket´s kunskaps värld.

Nu är jag här igen med frågor. rolleyes.gif

Hur ska jag göra med mina klätter rosor till hösten? I år så har jag fått de fina å stora (efter att ha trott att de vait döda). Vilket glädjer mej massor eftersom de är såååå fina nu! smile.gif

Ska jag klippa ner de eller ska jag låta de vara?
Jag har 2 st å har en ca 4-5 st långa "stänger" fulla med rosor! biggrin.gif

å så en sista fråga.... hur tar jag frön från tagetes? Är det själva blomman när den blommat ut som har fröna i sej eller? wacko.gif

Kram på er alla.
kerstin z5-6
man klipper rosor först på våren .Låt dem vara ,tills det är dags att marktäcka dem när det frusit . En säckväv mot vårsol är bra i Mars -april
Vilken sort är det ?
pejori
det är den vissna blomman som har fröna i sej. det är bara att ta av den vissna blomman rolleyes.gif
klätterrosor klipper jag på våren när jag ser vad som är visset. smile.gif
täcker dom med säckväv över vintern. behöver inte klippa så mycket då. smile.gif
vet inte om det finns någon som ska klippas ned. rolleyes.gif
finns nog dom som vet det här på forumet wub.gif
Ellebo
CITAT (Isis @ 03-08-2004, 11:46)
å så en sista fråga.... hur tar jag frön från tagetes? Är det själva blomman när den blommat ut som har fröna i sej eller? wacko.gif

Kram på er alla.

Jag brukar ha mina fröer i ett kaffefilter som jag fäster med ett gem sedan skriver jag vad det är. Förvaring i ett svalt skåp ,fungerar perfekt.
Det är viktigt att inte plocka fröna förrän de är mogna dvs. på väg att trilla ut.
Det är faktiskt så att frön man plockar själv blir bättre och större plantor än de frön man köper.
Lycka till
magiana
Fröna ser ut som trästickor, inte alls hur man förväntar sig att frön ska se ut.
Ellebo
Det är helt ok, blir kanonblommor nästa år rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon