Anirac
Jag har planterat 40 meter idegranhäck längs med en relativt trafikerad väg som gränsar mot min tomt, och den växer såååå långsamt! Jag var förvarnad, men trodde att den efter tre år skulle ha kommit något längre än 3-5 cm?
Är det någon som har ett bra tips på vilken typ av gödning man ska använda till idegran? Hitintills har jag luckrat in lite 'koskit' runt varje buske.
Är det någon som dessutom har ett bra tips på enkel vintertäckning av 40 meter häck? Tycker det är lite jobbigt att vira in varje planta i säckväv... tongue.gif
Hannele
Nyplanterat ska man inte gödsla, förrän rötterna hunnit etablera sej.
Buskar och träd gödslar man inte efter midsommar med kväve,
just för att de hiner inte gå i vintervila då. Och då kan grenarna förfrysa.
Du kan ta det lugnt nu...
kristerh
CITAT (Anirac @ 03-08-2004, 13:10)
Jag har planterat 40 meter idegranhäck längs med en relativt trafikerad väg som gränsar mot min tomt, och den växer såååå långsamt! Jag var förvarnad, men trodde att den efter tre år skulle ha kommit något längre än 3-5 cm?

Min idegranshäck började inte växa ordentligt förrns efter 4 år, så det är bara att vänta...
Beträffande gödsel finns det bra barrväxtgödsel att köpa hos plantskolan eller på nåt varuhus.
krister
Anirac
CITAT (kristerh @ 03-08-2004, 16:15)
CITAT (Anirac @ 03-08-2004, 13:10)

Min idegranshäck började inte växa ordentligt förrns efter 4 år, så det är bara att vänta...
Beträffande gödsel finns det bra barrväxtgödsel att köpa hos plantskolan eller på nåt varuhus.
krister

Tack Krister för de uppmuntrande orden... smile.gif
Jag har letat på plantskolorna efter ett barrväxtgödsel, och antingen inte hittat nåt, eller det varit slutsålt. Nästa höst fyller den fyra år, så då kanske jag törs börja gödsla den tidigt i vår...?
kristerh
CITAT (Anirac @ 07-08-2004, 18:50)
Nästa höst fyller den fyra år, så då kanske jag törs börja gödsla den tidigt i vår...?

Gödslas både vår och på högsommaren.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon